Vad hände där?

Leksand åkte upp till Umeå för säsongens 1:a bortamatch i fredags. Man gjorde väl kanske ingen bländande insats, men hade ändå 3-1 med sig inför sista perioden. Det borde man ha kunnat spela av, spelat smart och inte gett Löven några målchanser. Det var också precis det man pratade om inför 3:e perioden, att spela smart och framförallt inte ge Björklöven några målchanser eller mål under de första 5 minuterna.

Vad händer då?
Björklöven går in och gör 2-3 efter 01:37. Kvitteringen kom efter 02:45.

Precis det man pratade om att undvika händer alltså.

Det stannade inte heller där, för av bara farten gjorde Löven 4-3 efter 07:26 och så kom också 5-3 med 04:28 kvar att spela och så satte man slutligen 6-3 i öppen kasse.

Leksand tappar alltså 1-3 till 6-3 i sista perioden och det ska tydligen ha varit en historisk period, för Leksand har tydligen aldrig förlorat en period i Allsvenskan med 5-0. Tills nu.

Jag hoppas bara att det här blir som en väckarklocka för laget, att hur skillade man än är på pappret så går det inte att gå in och ge 80% i de här matcherna. Ger du inte 100% i varje byte, varje match, då blir du straffad och det blev Leksand verkligen här.

Klart att förluster och käftsmällar kommer någon gång under säsongen, oavsett om man heter Leksand eller Pantern, så på sätt och vis var det kanske bra att det kom en käftsmäll såhär tidigt under säsongen. Jag hoppas bara att Åkerblom i båset kan ta tillvara på det och injesera nytt mod i grabbarna och få alla att förstå vikten av hårt slit i varje byte. Det ska inte vara något nytt och som sagt, klart att sådant här händer, men det ser inte snyggt ut och nu hoppas jag att vi får se helt annan inställning på onsdag, när Troja kommer till arenan för säsongens 2:a hemmamatch. Jag vill också se att folket tar sig till arenan, även om det är mitt i veckan och nykomlingen Troja står på andra sidan. Vi är Leksands IF och vi är kända för vår publik. Då ska vi också visa det. Jag räknar kanske inte med 5-6000, men uppåt 4000 vill jag mer än gärna se!

Alla resultat i omgång 2:
Björklöven - Leksand 6-3
Almtuna - AIK 2-4
Modo - Västervik 3-1
Pantern - Timrå 1-0
Södertälje - Tingsryd 1-4
Vita hästen - Oskarshamn 2-3
Troja - Bofors 2-1 str

vi har 2 lag på full poäng efter 2 spelade omgångar och det är AIK och Modo. Modo hade vissa besvär med Västervik, som ledde med 1-0 efter 2 spelade perioder, men Modo lyckades mobilisera sig och vända på steken.

I botten har vi Hästen och södertälje, som båda 2 står på 0 poäng och -5 i målskillnad.

Leksand hittar vi just nu på 10:e plats med 3 poäng och -1 i målskillnad.

Det är 2 lag som har släppt in 1 mål på 2 matcher, de båda Västernorrlandslagen, Modo och Timrå. Erik Hanses och Henrik Haukeland. Känns det igen? Jodå, båda målvakterna med ett förflutet i Leksand. Hanses börjar bli några år sedan nu, men Hauke grämer jag mig som sagt över att vi inte kunde behålla till den här säsongen. Inte för att jag inte tror på Tex, de flesta av målen här mot Löven var han chanslös på och fick ingen som helst hjälp av sina backar, men jag kan ändå inte komma ifrån att det hade varit en väldig trygghet att ha haft Henrik som en av två keeprar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0