Tabelltippning - SHL 2017/18

Jag brukar ju varje år ge er en tabelltippning av både SHL och Hockeyallsvenskan. så blir det även i år, även om serierna redan har dragit igång och trots att det kanske egentligen är lite sent med en tippning.

Vi kör ändå, så får vi se var det landar.

Först ut är SHL.

Innan ni får mitt tips för i år så tar vi, som vanligt, en titt på tabellen så som jag tippade den förra säsongen och inom parentes hittar ni var laget slutligen placerade sig i den verkliga sluttabellen i vårras.

Såhär såg det då ut:

1, Skellefteå (6)
2, Växjö (1)
3, Luleå (9)
4, Frölunda (3)
5, Linköping (4)
6, Brynäs (5)
7, Färjestad (7)
8, Malmö (8)
9, Örebro (12)
10, HV71 (2)
11, Djurgården (10)
12, Rögle (13)
13, Karlskrona (11)
14, Leksand (14)

Förra säsongen hade jag prickat in hela 5/14 lag på rätt plats för tabellen 2015/16.
För tabellen 2016/17 blev det något sämre. 3/14 lag prickade jag in här, Färjestad, Malmö och Leksand. Sedan var jag nära på både Växjö, Frölunda, LHC, Brynäs och Rögle, alla 5 med bara en placering fel. Tycker dock det var snyggt att jag lyckades pricka in Frölunda, LHC och Brynäs i rätt ordning efter varandra, men tyvärr ett snäpp för långt ner jämfört med var de ttill slut slutade. Det var bara för att Skellefteå "bara" blev 6:a i grundserien. Annars hade jag prickat in rätt på alla 3 lag där också.

I stort tycker jag annars att jag hade ganska bra koll på toppen och botten. Det enda smolket i bägaren var väl att jag missade Luleå och HV totalt. Luleå tippade jag som 3:a, men man klarade precis en playinplats på 9:e plats. HV trodde jag inte alls på, men de slutade 3:a.

Så, hur tro jag då att det kommer att gå i år?
Något i stil med det här tänker jag mig:

1, Växjö
2, Frölunda
3, Linköping
4, Malmö
5, Skellefteå
6, HV71
7, Brynäs
8, Färjestad
9, Djurgården
10, Luleå
11, Örebro
12, Rögle
13, Karlskrona
14, Mora

I toppen är det oerhört jämnt och jag tror lika gärna att frölunda kan ta hem serien. Visst, man har tappat ligans kanske bästa bac i Henrik tömmernes, men ryan Lash är tillbaka och nu blir ju också Lias Andersson kvar ett år till. Han var ju i HV förra året, värvades till Frölunda inför den här säsongen, men var på väg över till NHL, där han dock inte tog plats och då blir det Frölunda under den här säsongen. Därför kanske Frölunda ändå ska vara 1:a, men magkänslan säger ändå Växjö, så smålänningarna får ändå stå överst i min tabell.

LHC har återigen ett starkt lag och man har inte minst fått in Jonas "Monstret" Gustavsson i kassen, vilket så klart är en oerhört tung sista utpost där längst bak. Han och Viktor Fasth i växjö ses som seriens 2 gigantmålvakter. Så har det väl inte riktigt varit såhär i inledningen av serien, men där finns mängder med potential och jag vågar nästan lova att båda 2 kommer blomma ut ju längre säsongen går. Därför tror jag att LHC slutar 3:a i tabellen, för att man har en ruggigt bra målvakt och en forwardssida som inte direkt väger lätt. Tony Mårtensson är tillbaka, bröderna Olimb är kvar och även om man har tappat både Broc Little och Garett Roe så finns där ändå en grym spets och en tung bredd.

Sedan sticker jag ut hakan liite och placerar Malmö bland de 4 främsta. Det kan lika gärna bli 6:e plats för Mallmö, topp 6 är jag ganska säker på att de klarar och det kan som sagt räcka till ännu mer än så. Man har seriens kanske bästa målvaktspar i Alsenfelt och Nilstorp, man har plockat in Andy Mielle, Johan Olofsson från Leksand, Max Göhrtz och Tuukka Mäntylä m.fl. så jo, jag tror faktiskt på Malmö i år och den starten man har fått på säsongen får mig ju inte att svaja direkt, 5-0 mot Rögle och 5-1 mot Brynäs i sina båda hemmamatcher än så länge. Det är starkt och jag tror definitivt att Malmö kommer vara med och slåss där uppe på den övre halvan i år.

Skellefteå är lite svårbedömda känner jag. Jag tror inte att de kan nå de där 2 i toppen, men annars kan det nog bli allt från 3:e till 6:e plats för SAIK. Joni Ortio är kvar och även om Jimmie Eriksson ser ut att få lägga skridskorna på hyllan så har man ändå kvar jocke lindström, som bara har öst in poäng i början av serien, Oscar Möller, Per Lindholm och Bud Holloway. Det är inga dussinspelare direkt, men sammtidigt känner jag inte att bredden riktigt finns där på samma sätt som i kanske LHC och Malmö. Spetsen är definitivt i klass med båda dessa, troligtvis ännu högre och vassare, kanske den vassaste spetsen i hela ligan, men bakom de där frontfigurerna känns det inte lika säkert. Därför placerar jag bara SAIK på 5:e plats, precis före de regerande svenska mästarna, HV71, som har tappat mängder av spelare från förra säsongen. Eric Kristensen, Chris Abbott och Teemu Laine har alla annonserat slutet på sina karriärer, Andreas Borgman, Lias Andersson och Ted brithén är några andra som har lämnat och det är klart att det kommer märkas på laget. Såhär långt har man dock övertygat ändå och toppar just nu tabellen med 11 poäng på 5 matcher. Tabellen är dock haltande, vissa lag har spelat 5 matcher, andra bara 3, så det är svårt att säga något i nuläget.

Utanför topp 6 tror jag sedan att det andra finallaaget från i våras, Brynäs, hamnar. Just nu är det svårt att inte sätta brynäs ännu längre ner i tabellen, för man har hittills bara mäktat med 1 poäng på 4 matcher. Jag tror dock att man kommer resa sig och Roger Melin kommer få fart på Brynässkutan, det tror jag, men någon direktplats till kvartsfinal tror jag inte det blir för Gävlelaget. Det tror jag inte heller att det blir för Färjestad i slutänden, även om det frestar att sätta karlstadlaget högre upp nu efter deras start, där de har samlat in 8 poäng på 3 matcher och alltså skulle kunna vara 3 poäg före HV efter 5 matcher. Jag tror dock inte att man kommer hålla sig där uppe hela säsongen, utan det blir nog en ny säsong med playin för Färjestad. det tror jag dock att man klarar, för bakom Färjestad är det lite av ett glapp känner jag.

Djurgården, Luleå och Örebro ligger sedan i en hög där och slåss om de 2 sista playinplatserna. Jag tror inget av de 3 når höggre än 9:e plats, men jag tror heller inget av de riskerar att få kvala sig kvar. 2 av dem får spela playin och 1 lag kommer att ha spelat klart efter grundserien och det tror jag blir Örebro, men det skulle lika gärna kunna bli Luleå eller djurgården. DIF känns återigen som att man har ett lite rangligt lagbygge och det återstår att se om jocke Eriksson kan studsa tillbaka och upp i nivå efter den kanske inte helt lyckade sesjoren i Växjö. Kilpeläinen i Örebrokassen tycker jag dock känns riktigt vass. Där är det väl mer offensiven som är frågetecknet, vem som ska leverera. Bröderna Spink kanske? Eller kanske Sakari Manninen/Jere Sallinen/Libor Hudasek? Det återstår att se och jag garderar mig lite genom att som sagt säga att Örebro lika gärna skulle kunna nå playin som att missa detsamma, precis som djurgården och Luleå.

Däremot tror jag inte det blir något playin för Rögle, Karlskrona och Mora. Däremot tror jag att det kan bli ett race mellan de här 3 om vilket lag som ska klara sig kvar utan att tvingas kvala. Just nu är det frestande att sätta Rögle under det där sträcket med tanke på deras urusla start med 0 poäng och 3-17 i målskillnad på 3 matcher, men någonstans finns där ändå materialet, kunnandet och skillsen. Det gäller bara att plocka fram det och hitta tillbaka till grunderna. Då tror jag Rögle klarar sig kvar utan att kvala. Däremot känns det tuft för Karlskrona, som visserligen har kvar Kruseman och Kellman och alla de där killarna med hjärta för klubben, bortsätt från Jimmy Andersson då, som har dragit till LHC. "Honken" är också borta och nu ska Johannes Jönsson axla rollen som förstakeeper, med Henrik Lundberg som backup. Sedan har man tappat Niklas Arell till Malmö, Alexander Bergström drar till KHL och Jimmy Andersson som sagt till LHC. Man har plockat in bl.a. Carl Persson, som ju öste in mål och poäng i BIK förra säsongen, Ludvig Blomstrand från Almtuna, Constantin Comarek från Malmö och Bobo Pettersson från Örebro. Det är inga dåliga nyförvärv, men förlusterna av honken och Bergström blir svåra att väga upp, så jag tror tyvärr det blir kval för KHK's del till våren. Det tror jag också att det till slut blir för Mora, även om man har imponerat såhär i inledningen av serien. Poäng borta mot Frölunda och 5-1 i hemmapremiären är inte illa. Jag tror dock inte det räcker i det långa loppet. Christian Engstrand måste stå på huvudet typ i varje match för att det ska gå och det kommer han inte att göra. Man har behållt stora delar av laget från förra säsongen, där Jacob Nilsson och Matt Bayley, + Engstrand då, är de tyngsta spelarna. Samtidigt har man tappat både Kevin Gagné och Pierre Engvall, men inte minst så är inte Jeremy Colliton kvar och det tror jag blir tufft för Mattias kalin att ersätta. Inget ont om Kalin, men det Colliton gjorde, det var stort, så nej, jag tror det blir kval till våren för Moras del, även om jag definitivt inte tror att man kommer bli någon slagpåse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0