Ritola stannar!

Igår blev det klart, Mattias Ritola stannar i leksand!

Ska jag vara helt ärlig så trodde jag inte att han skulle göra det.
Det har dragit ut på tiden, man har inte hört något och ryktena har gått om att han skulle gå till brynäs och pendla från Leksand efter att de spelat klart SM-slutspelet, men så blev det alltså inte.

En ursäkt till Ritola är väl därför helt på sin plats.

Förra gången Leksand ramlad ur SHL hade Ritola signat ett långtidskontrakt som han bröt när klubben ramlade ur.

Nu kom han tillbaka och skrev långtidskontrakt igen, men återigen ramlade klubben ur SHL.

Hade han lämnat nu, då hade han varit körd i Leksand, det kan jag nästan lova. då hade han gjort samma sak 2 gånger och hans "hjärta för klubben" hade väl kunnat ifrågasättas.

Nu hamnar det i ett helt annat ljus.
Precis som Jesper Ollas tar Mattias Ritola nu alltså ansvar och stannar i klubben. Han är inte signad på 5 år som det hade varit i SHL, men väl över den kommande säsongen.

Givetvis är det en oerhört tung förlängning på Allsvensk nivå. Han saknade garanterat inte annbud från SHL och hade säkerligen kunnat spela på en högre nivå än Allsvenskan, men han väljer att stanna i Leksand och det ska han ha enormt cred för. För, när en spelare med så tunga meriter som Ritola ändå har väljer att följa med sin klubb ner en serie, trots att han egentligen hade kunnat spela på en betydligt högre nivå och glänsa betydligt mer, då är det stort och det värmer i ett Leksandshjärta. Det visar någonstans på att det där hjärtat för klubben ändå finns där och att det inte alltid är pengar som styr.

Ritola blev inte den frälsare som många leksingar hade hoppats på under den gångna säsongen, han kom inte upp i nivå och kanske är hans största glansdagar över, men han håller naturligtvis en väldigt, väldigt hög nivå och kommer, med rätt omgivning i Leksand, producera väldigt mycket och vara extremt nyttig såväl på som utanför isen, det är jag helt säker på.

Kort sagt, jag är väldigt glad att Rito stannar och det här ska han som sagt ha stort cred för. Jag skäms nästan lite över att jag tvivlade så på honom, även om det inte var helt obefogat. Det här är dock stort av honom och jag kan nog nästan lova att han i och med det här istället har tagit sig ännu längre in i många leksingars hjärtan, inkl. mitt eget. Jag är väldigt glad att han stannar och ser väldigt mycket fram emot den kommande säsongen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0