Sumering av SHL säsongen 2016/17

några dagar sent kommer här en liten sammanfattning av grundserien i SHL säsongen 2016/17. Precis som med sammanfattningen av Hockeyallsvenskan tidigare i veckan så anger siffran inom parentes var jag hade tippat laget innan säsongen. I Allsvenskan hade jag 0/14 rätt. Återstår att se hur många rätt jag har här...

1, Växjö 99p +47 (2)
2, HV71 98p +53 (10)
3, Frölunda 97p +28 (4)
4, Linköping 96p +20 (5)
5, Brynäs 93p +32 (6)
6, Skellefteå 90p +6 (1)
7, Färjestad 87p +12 (7)
8, Malmö 81p +16 (8)
9, Luleå 70p -18 (3)
10, Djurgården 70p -18 (11)
11, Karlskrona 68p -12 (13)
12, Örebro 53p -52 (9)
13, rögle 47p -43 (12)
14, Leksand 43p -71 (14)

Det är många lag jag har varit nära på, men bara 3/14 som jag prickade in. Det att jämföra med säsongen 15/16, där jag satte 5/14 lag. Jag hade dock Frölunda, LHC och brynäs i rätt ordning här, men ett steg för långt ner i tabellen jämfört med var de slutligen slutade. I övrigt är det kul att det är så jämnt i toppen. Det skiljer alltså 12 poäng mellan att vinna serien och att få spela playin, 9 poäng mellan lag 1-6 och bara 3 poäng mellan lag 1-4. Kul tycker jag!

kort sagt kan man väl säga som så att jag trodde att Skellefteå skulle vinna serien i år igen, i synnerhet nu när man fick hem Jocke Lindström och co. men det har gått trögt för SAIK, som länge låg och harvade på och omkring playinplatserna, men som till slut ändå kravlade sig upp på kvartsfinalplats, även om det var på håret och någon serieseger var det inte tal om. Den går istället till Växjö, som jag mycket riktigt trodde skulle ligga där uppe och efter en lite seg start har man också gjort det under större delen av säsongen. Det är också klubbens 1:a serieseger, detta i föreningens totalt 6:e Elitserie/SHL-säsong. Noterbart är också att enda sedan man gick upp i Elitserien 2011 har man inte behövt kvala sig kvar en enda gång. Det är imponerande.

Jag var dock helt fel ute när det gäller Luleå. Man skulle kunna säga att Luleå och HV bytte plats i mitt tips vs den verkliga tabellen. Jag hade tippat Luleå som 3:a. Man slutar på 9:e plats, efter ett riktigt drama där runt playinsträcket tillsammans med Djurgården och Karlskrona, som var så nära, så nära, att nå klubbens 1:a SM-slutspel någonsin, men i omgång 51 klättrade Djurgården förbi och sedan höll det hela vägen in i mål för DIF. Surt för KHK, som inledde säsongen strålande och ledde serien en bra bit in på höstkanten, men som sedan föll som en sten efter novemberuppehållet. Den buffert av poäng man redan då hade samlat på sig höll dock ändå på att räcka för slutspel, men gjorde det alltså inte. Det gjorde det dock för Luleå. Man underpresterade dock å det grövsta jämfört med vad jag hade tippat före säsongen. Tvärtom var det för HV, som var raka motsatsen. Innan säsongen tyckte jag att målvakts och backsidan såg sådär ut i HV, men de har levererat, båda två. I synnerhet tycker jag att Linus Söderström har växt något enormt här mot slutet och jag vetitusan om han inte t.o.m. har konkurerat ut PW. Jag tycker nästan det. Jag tippade HV 10:a, man slutar 2:a. Oj, så fel ute man kan vara...

Rögle trodde jag skulle undvika kval även i år, kanske mycket tack vare att Karlskrona och nu också Leksand fanns med i serien, 2 lag som RBK mycket väl skulle kunnat haft bakom sig, trodde jag. Det hade man kanske också kunnat haft, om inte KHK hade fått den där fantastiska starten. Den räddade deras säsong kan man säga. Leksand klarade dock Rögle av att ha bakom sig, till slut, efter 7 svåra år. Det satt långt in och såg väldigt mörkt ut där ett tag, men man redde ut det genom en stark avslutning av serien, men över sträcket nådde man aldrig och det blir kval för Ängelholmarna, som har varit extremt skadeförfölda under säsongen, men som nu ändå har haft en positiv trend här mot slutet, en helt annan stabilitet och ett helt annat lugn i spelet jämfört med tidigare.

Leksand slutar till slut sist i serien, vilket inte alls är någon skräll. Faktum är att jag tycker man ska vara riktigt nöjda med säsongen man har gjort, trots att man slutar sist. Jag hade farhågor om att man kunde bli en ännu värre slagpåse än vad Karlskrona var förra året innan säsongen drog igång, men så blev det inte. Till en början blev det så, när man bara tog 5 poäng på de 13 första matcherna, men sedan, efter novemberuppehållet, hände något. Hur det gick till eller varför vet jag inte, men man fick en bra start där direkt efteråt och sedan rullade det bara på där under 2 månaders tid. I november/december placerade sig Leksand mer eller mindre på den övre halvan av tabellen rent poängmässigt och om man hade lyckats hålla det poängsnittet, då hade man troligtvis kunnat undvika kval. Då hade man stannat på 68 poäng om jag minns rätt och med det varit 2 poäng bakom Luleå och Djurgården. Nu gjorde man som synes inte det. Tyvärr föll man tillbaka ordentligt en bit in i januari och hela februari och var egentligen aldrig nära att undvika kval här mot slutet. Det avgjordes mer eller mindre när man förlorade hemma mot Örebro med 2-1. Faktum är att just mot Örebro, som är laget precis över sträcket, har man tappat väldigt mycket poäng under säsongen och bara tagit 2/12 poäng mot dem. Ändå var man klart bättre i nästan alla 4 matcher och om man hade tagit iaf 8/12 poäng, då hade man stått på 49 poäng och Örebro på 47. Då hade Leksand alltså klarat sig över sträcket. Så vill man hårddra det så är det i matcherna mot Örebro som det avgjordes vilket av de båda lagen som nu får kvala och vilket som har säkrat sitt kontrakt till nästa år. Surt att se det så svart på vitt, men det är sanningen. 8/12 poäng mot ett lag precis i närheten i tabellen är dessutom ingen omöjlihet. Det är de lagen man måste slå och det blir ganska tydligt här. totalt sett tycker jag dock ändå att Leksand har gjort en bra säsong, även om man nu får kvala sig kvar i SHL. Man har hängt med betydligt bättre än jag trodde och man har inte alls varit så uträknade som många kanske hade trott på förhand.

Avslutar vi med lite målstatistik så har Växjö gjort klart flest mål i serien, 165st. Brynäs har gjort 156 och HV 152. Minst mål har inte helt oväntat Leksand gjort. Man når inte ens över 100 mål. 93st har man mäktat med. Näst minst mål har Örebro gjort, 103st och Karlskrona och Djurgården har 110st. Flest mål har också leksand släppt in, 164st. Rögle har släppt in 158 och Örebro 155. Det att jämföra med HV71, som släpper in under 100 mål, 99st. Wow! Det är starkt! Frölunda har släppt in 114 och LHC och Malmö har släppt in 116st. Noterbart är att växjö, som vinner serien, inte är med på topp 3 där, men att Malmö, som slutar 8:a, är det. Malmö har dock Oscar Alsenfelt, som har varit fullkomligt strålande den här säsongen, vilken nu alltså går mot sitt slut och det vankas slutspel. Där kommer playinserierna spelas enligt följande:

Färjestad - Djurgården
Malmö - Luleå

De spelas i bäst av 3.

De 6 främsta lagen är redan klara för kvartsfinal, Rögle och Leksand är klara för direktkval och Karlskrona och Örebro har spelat klart för säsongen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0