Tabelltippning - Hockeyallsvenskan

Det drar ihop sig. Det drar ihop sig riktigt ordentligt, för redan på onsdag, om 2 dagar, smäller det. då är det premiär för Hockeyallsvenskan säsongen 2016/17.

Som vanligt tänkte jag då ge er en tabelltippning, men först en titt på hur mitt tips såg ut förra säsongen. Siffran inom parentes anger vilken placering laget slutligen fick i serien.

Mitt tips då:

1, Västerås (9)
2, Björklöven (12)
3, Leksand (4)
4, Vita hästen (11)
5, AIK (1)
6, Bofors (5)
7, Asplöven (13)
8, Mora (6)
9, timrå (8)
10, Tingsryd (2)
11, Oskarshamn (3)
12, Almtuna (7)
13, Pantern (10)
14, Sundsvall (14)

1/14 rätt hade jag. Inget vidare bra med andra ord. Jag var nära på både Leksand, Bofors och Timrå. Där skiljde det bara 1 placering i slutänden jämfört med vad jag tippade. Utöver det var det faktiskt uselt. Helt fel lag i toppen hade jag. Både Västerås och Björklöven floppade ordentligt, liksom Vita hästen. Asplöven trodde jag skulle klara en slutspelsserieplats, men istället fick man kvala för att hänga kvar i serien, något man misslyckades med och spelar alltså numera i Hockeyettan. Tingsryd trodde jag skulle klara sig från att få kvala sig kvar, men att man skulle gå så bra som man faktiskt jorde och sluta 2:a, precis bakom AIK, var det nog ingen som trodde, inte jag heller. den som satte den på förhand borde få någon form av utmärkelse. Pamtern var också ett lag som överraskade positivt, var länge med och slogs om en slutspelsserieplats, men fick till slut ge sig. Något kval för att hänga kvar, som jag på förhand trodde, blev det dock inte. Det blev det dock för sundsvall, som var det enda lag jag placerade på rätt plats i mitt tips.

Nu återstår det att se om årets tips blir bättre än förra årets. Såhär tippar jag nämligen i år och som vanligt är tipset baserat på min känsla för de olika lagen såhär innan seriestart.

1, AIK
2, Timrå
3, Oskarshamn
4, Modo
5, Almtuna
6, Mora
7, Västerås
8, Björklöven
9, Södertälje
10, Panntern
11, Tingsryd
12, Bofors
13, Västervik
14, Vita hästen

AIK har inte imponerat på försäsongen, men man har inte tappat särsjilt mycket och stärkt upp bra, så jag har svårt att se något annat lag i serien som på riktigt skulle kunna utmana SHL-lagen framåt vårkanten och jag sätter därför AIK som 1:a trots en svag försäsong.

Är det några lag som ska kunna utmana först och främst AIK så tror jag det är Timrå, Oskarshamn, Modo och ev. Almtuna. Timrå känns intressant och man har fått behålla Jonathan Dahlén. Det blir grymt viktigt för dem och jag tycker överlag de känns starkare än förra säsongen. IKO har sett bra ut på försäsongen och även om vi alla vet att försäsong är något helt annat än seriespel så tror jag definitivt att Oskarshamn kommer vara där uppe och hugga även i år. Frågan är om det räcker till en Allsvensk finalplats? Det kan göra det, men gör det inte det är faktiskt Modo en het utmanare till det. Man har givetvis tappat större delen av förra säsongens trupp, precis som Leksand gjorde när man ramlade ur, men man har ändå fått behålla Byron Ritchie, vilket blir minst lika viktigt för dem som det är för Timrå att behålla Jonathan Dahlén. Nu senast värvade man också Mikko Luoma, så jo, jag tycker ändå att Modo ser intressanta ut. Sedan om det räcker hela vägen, det är en helt annan historia...

Almtuna tycker jag har spelat bra under försäsongen och jag tror mycket väl man kan vara med och utmana där uppe i toppen. En slutspelsserieplats lär det definitivt bli för Uppsalalaget, det tror jag.

Mora brukar smyga med lite i skymundan av de övriga lagen och det tror jag man gör även i år. Kommer inte vara med i den absoluta toppen, men en slutspelsserieplats, det tror jag man fixar.

Sedan följer förra årets topptippade lag, Västerås och Björklöven. Man floppade ordentligt förra säsongen och missade t.o.m. slutspelsserien, vilket så klart var en stor besvikelse. Så illa tror jag inte det går i år. Tror inte man kommer tillhöra den absoluta toppen, men en slutspelsserieplats kan man nog vara med och slåss om.

De främsta utmanarna till de sista slutspelsserieplatserna, men som jag ändå tror hamnar utanför topp 8, det är nykomlingen Södertälje, Pantern, Tingsryd och Bofors. SSK är nykomlingar och har inte värvat sådär jättemycket, utan man har till stora delar kvar den trupp som tillsammans tog steget upp i våras. Behöver inte alls vara negativt, man är samspelta och kan varandra, men frågan är hur långt det räcker på Allsvensk nivå? Jag tror det kan räcka ganska långt och jag tror inte Södertälje kommer få kvala framåt vårkanten. Det tror jag inte heller att Pantern, Tingsryd eller Bofors kommer att göra. Tingsryd har tappat massor sedan förra året, Drew Paris till Modo, Eric Castonguay till Leksand och Johannes Jönsson till Karlskrona. Det är tunga tapp och nu stundar det erkänt svåra år 2, både för Tingsryd och Pantern. Jag tror dock att båda två klarar sig kvar, kanske med minsta möjliga marginal, för kanske att jag har satt BIK för långt ner här. BIK är alltid BIK och man ska inte räkna bort dem, men jag får ingen bra känsla när jag tänker på Bofors och hur de hittills har presterat. Kanske kan de vara med och fightas om en 8:e plats eller liknande, tror mer på att de kommer fightas kring det sträcket än det nedre sträcket, trots deras tabellplacering, för kval neråt, det blir det inte för BIK.

Neråt sett tror jag nämligen att både Västervik och Vita hästen kommer få det svårt att undvika kval. Västervik kan nog gå en hel del på adrenalin till en början och kan säkerligen ta en hel del poäng, i synnerhet hemma i Plivettradehallen, men till slut tror jag ändå det blir kvalserien för Västervik. Det tror jag också det blir för Vita hästen, som både har tappat Axel Brage och Adam Schmidt. Trotjänaren Markus Eriksson var ju också på väg bort, men kom tillbaka igen och så har man redan tappat både ass. tränare Per Hellenberg och headcoach Micke Johansson. Tillfälligt nu står Niklas Xaneki i båset igen, så nej, det känns redan väldigt rangligt i norrköping och får man inte ordning på det, en trygg och säker ledare, en stabil målvakt och en målspruta så kommer det bli en jobbig vinter för Hästen i år, tyvärr...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0