Målvakter i Leksand

Såhär på morgonkvisten tänkte jag gå igenom hur målvaktssituationen har sett ut i Leksand genom åren. Jag börjar med idag och går sedan bakåt i tiden till i början av 2000-talet.

2016/17
Atte Engren
henrik Haukeland

Kommentar: Som jag har nämnt tidigare så tycker jag Haukeland har övertygat mer såhär långt än vad Engren har gjort...

2015/16
Henrik Haukeland
Frans Tuohimaa
Robin Christoffersson
Jonas Arntzen

Kommentar: Tuohimaa var etta till en början, men Haukeland kom in och tog över mer och mer ju längre säsongen gick. Var given etta i slutet och en stor faktor i att Leksand gick hela vägen i kvalet mot Modo. Antzen och Cristofersson vet jag inte om de stod några matcher, men de är registrerade på Eliteprospects iaf, men de håller mest till i J20 än så länge.

2014/15
Oscar Alsenfelt
Joel Gistedt
Joakim Lundström
Viktor Scherribble

Kommentar: Alsenfelt var etta den här säsongen med, men stod inte på huvudet lika mycket som året innan och inte ens en så duktig målvakt som Oscar kunde rädda Leksand kvar i SHL. Jocke Lundström värvades in under säsongen, som en starkare backup till Alsenfelt, stod några matcher och gjorde det helt okej, men utmanade aldrig Alsenfelt på allvar tycker jag. Det gjorde inte Gistedt heller och Scherribble tror jag aldrig fick chansen att stå någon match, han var mest extramålvakt..

2013/14
Oscar Alsenfelt
Joel Gistedt
Henrik Hjerpe

Kommentar: Alsenfelt var briljant i mål. Räddade många poäng åt Leksand den säsongen och Joel Gistedt hade det inte lätt där bakom. Hjerpe var juniormålvakt och var nog mest backup. Har inget minne av att han stod någon match, men jag kan ha fel...

2012/13
Erik Hanses
Jens Holmström
Oscar Alsenfelt

Kommentar: Holmström och Hanses kampades om förstaspaden i Allsvenskan. Hanses vann och gjorde det bra under säsongen, men i kvalet plockade man in Alsenfelt från modo och det var ett gulddrag. Han ledde laget upp i Elitserien/SHL.

2011/12
Erik Hanses
Jens Holmström

Kommentar: Också året innan var det Hanses och Holmström som slogs om förstaspaden. Kanske inte riktigt lika uttalat att Hanses var etta här som året efter, men till skillnad från tidigare år fick han verkligen chansen här.

2010/11
Patrick Galbraith
Erik Hanses
Niklas Lehrbrink
Alexander Sahlin

Kommentar: Galbraith var uttalad etta, hade ingen lätt uppgift att ersätta Jocke eriksson från säsongen innan, gjorde det helt okej, men inte mer än så. Leksand missade kvalserien för hittills enda gången i Allsvennskan det här året. Ändå var "Galle" före Hanses, som inte hade lätt att ta plats där. Lerbrink och Sahlin var juniormålvakter och jag minns faktiskt inte om de stod några matcher...

2009/10
Joacim Eriksson
Timo Leinonen
Erik Hanses
Tom Lawson
Stefan Steen

Kommentar: Leinonen var uttalad etta från början. Jocke Erikson värvades in från Brynäs som en målvakt för framtiden, men han konkurerade ut Leinonen ganska snabbt och Leinonen lämnade klubben. Eriksson fortsatte att spela bra, men man kände sig inte säkra på unge Hanses som backup, så man värvade in Tom Lawson, som också blev en flop. Övertygade inte alls och Jocke Eriksson var ytterst nära på att ta leksand upp i elitserien den våren. tefan Steen var också med där på ett hörn, som junior, men minns inte att han stod några matcher han heller.

2008/09
Eddie Läck
Jere Mylliniemi
Erik Hanses
Manne Fredriksson
Mathias Dahlström
Stefan Steen

Kommentar: Oj vad målvakter vi hade det här året! Steen, Dahlström och Hanses var juniorer och Manne Fredriksson kämpade på där i bakrunden. Han fick aldrig riktigt förtroendet, men var klubben ttrogen under flera säsonger ändå, kämpade och krigade på utan att gnälla. Eddie Läck var etta, men Mylliniemi värvades in under säsongen om jag minns rätt, skulle vara en tung målvakt till kvalserien, men nja, det blev han inte riktigt. Var bra, men inte alls som Alsenfelt var 4 år senare.

2007/08
Ed Belfour
Eddie Läck
Manne Fredriksson
Erik Hanses

Kommentar: Det är nog fortfarande den mest spektakulära värvningen som Leksands IF har gjort, när man lyckades landa ingen mindre än Ed Belfour. Wow! Inte ens han kunde dock ta upp Leksand i Elitserien. Han gjorde många bra matcher, men 4-8-förlusten i kvalserien det året minns jag tyvärr nästan klarast, det var inte bra. Läck var given tvåa och Manne Fredriksson kämpade på där bakom. Hanses var uppe och registrerad i A-laget redan här, typ 17 år ung.

2006/07
Peter Hirsch
Jonni Puurula
Eddie Läck

Kommentar: Leksand hade precis ramlat ur Elitserien igen och då värvade man tunga målvakter. Både Hirsch och Puurula, men ingen av dem räckte till för att ta upp Leksand igen och det var första säsongen i en rad av sju säsonger i Allsvenskan. Jag vill dock minnas att särskilt Hirsch var bra, men det här börjar ju bli några år sedan nu och det var innan jag började följa Leksands IF på allvar. Eddie Läck var dock med även här, men fick hålla sig i bakgrunden av Hirsch och Puurula.

2005/06
Johan Backlund
Tomas Duba

Kommentar: Leksand var tillbaka i Elitserien igen och då stannade Johan Backlund kvar i klubben och var etta framför Tomas Duba, som jag inte minns så mycket av, mer än att publiken hade en ramsa om honom, med Cartoon's gamla Doh dah som melodi. Nej, duba blev inte långvarig i föreningen och säsongen slutade med att Leksand åkte ur Elitserien igen.

2004/05
Johan Hedberg
Johan Backlund
Ante Jokela

Kommentar: Det var lockout-säsong och det märktes också i leksand. Michael Ryder dominerade stort och det slutade med att laget gick upp i Elitserien igen, inte minst tack vare Johan Hedberg, som kom hem från NHL den här säsongen.

2003/04
Johan Backlund
Mike Bales
Marcus Lundell

Kommmentar: Alla målvakter från året innan hade försvunnit. Backlund kom in för att stanna i 3 säsonger, gjorde det bra, men det räckte inte. Inte heller Mike Bales, som jag har för mig stod i Timrå sen senare, lyckades hålla Leksand kvar i Elitserien. Säsongen slutade i moll när man återigen ramlade ur högstaligan.

2002/03
Sean Gauthier
Petter Rönnqvist
Jonas Fransson

Kommentar: Senast Leksand var i ett SM-slutspel. Gauthier var riktigt bra och så hade vi ju Petter Rönnqvist där också. Jonas Fransson var också med på ett hörn, en då ganska ung Fransson, som därefter har sspelat stora roller i både Rögle, Västerås och nu också i Västervik.

2001/02
Sean Gauthier
Jonas Fransson
Jimmy Danielsson

Kommentar: Första året i Allsvenskan för Leksand och då hade man ett riktigt starkt målvaktspar. Jag hade faktiskt inte koll på att Gauthier var med även i Allsvenskan, men det var han tydligen. Det var en riktigt stark säsong, där laget bara förlorade typ 3-4 matcher eller något. Man gick som et tåg genom säsongen och direkt upp i Elitserien igen.

2000/01
Sergejs Naumovs
Daniel Sperrle

Kommentar: Här är vi så långt tillbaka i tiden att jag inte minns det. Sperrle visste jag inte att han hade spelat i Leksand, men det gjorde han tydligen under början av 00-talet. Naumovs har jag ingen koll på.

1999/00
Reinhard Divis
Bengt Höglund

Kommentar: Den här tiden har jag inga minnen från. Jag var 10, skulle fylla 11. Höll på Leksand gjorde jag, men koll på laget hade jag inte. Det var på den tiden när alla gick omkring med hockeymössor i skolan, Leksand, Djurgården, Färjestad, HV71 eller Brynäs var det som gällde. Trots att jag växte upp relativt nära Linköping var det alltså ingen som höll på LHC. Det var före deras tid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0