Klart för Allettan och fortsättningsserierna

då är det klart för Allettorna och fortsättningsserierna i Hockeyettan. Här tänkte jag ge en kort resumé av hur höstens serier slutade.

Norra

1, Sundsvall 55p +50
2, kalix 48p +47
3, Piteå 47p +42
4, Östersund 39p +25
5, Örnsköldsvik 37p +23
6, Kiruna 29p +8
7, Teg 22p -13
8, Vännäs 21p -27
9, Kovland 18p -20
10, SK Lejon 8p -63
11, Sollefteå 6p -106

När jag skrev sammanfattningen av serierna för några veckor sedan var det inte många omgångar kvar och det hände inte mycket i tabellerna efter det. Sundsvall har varit suveräner under hösten, men tappade lite sedan man blev klara för Allettan, även om man avslutade serien med att slå Östersund med 4-1 och Sollefteå med 3-6.
Kalix avslutade också väldigt starkt och har egentligen varit starka hela hösten. vet faktiskt inte om man någonsin har tagit sig till Allettan tidigare, men i år gjorde man det och det blir spännande att se hur man står sig där. Faktum är att man faktiskt är seriens målfaligaste lag med sina 90 fullträffar.
Piteå och Östersund är också med i Allettan. däremot missar Kiruna, vilket väl får anses som en liten besvikelse. Kiruna har under många år nu tillhört toppen i Norra serien, men i höst har man hadt det tungt. Jag håller dock en stor tumme för att de tar sig vidare till playoff via fortsättningsserien senare i vår, för Kiruna är ett av de lag jag gärna hade sett i Allsvenskan. Tyvärr tror jag det blir tufft till nästa säsong. Man känns för svaga, veka och darriga, räcker inte riktigt till, särskilt inte sen, när det ska kvalas mot troja, Tingsryd, Huddinge osv.
2 rejäla slagpåsar har vi haft under våren, SK Lejon och Sollefteå. 8 resp. 6 poäng och målskillnader på -103 och -106, på 20 matcher. Här kommer man få kriga för att hålla sig kvar i Hockeyettan till nästa säsong. Sollefteå är ett klart exempel på ett lagh som, likt Olofström i Södra serien, har gått rakt ner i källaren. Man var i Allettan för 2 säsonger sedan och nu slutar man sista i serien med en bedrövlig målskillnad. Nej, man kommer som sagt få kriga för att hålla sig kvar i ettan till nästa säsong.
Till fortsättningsserien i vår går Örnsköldsvik in med 6 poäng och sedan har lagen i tur och ordning efter tabellen 5, 4, 3, 2, 1 och 0 poäng när serien startar.

Västra

1, Västervik 51p +39
2, Tranås 50p +33
3, Vimmerby 46p +39
4, Skövde 44p +33
5, Mariestad 36p +13
6, Kumla 36p +10
7, Borlänge 36p 0
8, Lindlöven 26p 0
9, Arboga 22p -39
10, Surahammar 18p -53
11, Forshaga 17p -31
12, Grästorp 14p -44

Ja, som jag skrev senast och som synes här ovan så är det 4 lag som har varit lite i en klass för sig under hösten. Alla 4 lag var inom 2 poäng senast när jag skrev om jag minns rätt, men Västervik och Tranås fortsatte att vinna, Västervik slog Vimmerby med 2-3 efter sudden och avslutade med att nolla Surahammar med 4-0 och Tranås slog Mariestad med 1-2 och Arboga med klara 6-1, medan Vimmerby föll igen, efter suddentorsken mot Västervik, mot Lindlöven med 4-2 och Skövde föll först mot jimbon Grästorp med 2-1 och sedan mot mariestad med 2-4. Trots det är dessa 4 som sagt klara för Allettan. I slutänden tror jag dock mer på Mariestad än Skövde. År efter år tar sig Skövde till Allettan, men väl där har man ofta ett för svagt lag för att kunna hävda sig och jag tror man får det väldigt tufft att mäta sig med Troja, Tingsryd, kristianstad, Tranås och Västervik, medan Mariestad har en betydligt lättare fortsättningsserie att ta sig igenom, även om man här i grundserien bara var 3 plusmål före Kumla. Jag sätter ändå en slant på Mariestad där.
Det här är ju en blandning av lag från det gamla Grupp C och Grupp E, där Borlänge, Lindlöven och Surahammar kkom från Grupp C. Där slutade borlänge 3:a förra säsongen, efter en stark avslutning, där man passerade både Enköping, Tierp och Surahammar. Här slutar man på 7:e plats, på samma poäng som både Kumla och Mariestad. Lindlöven slutade längre ner i Grupp C förra året, 7:a med 38 poäng. Nu blir man 8:a med 26. Surahammar slutar 10:a med 18 pinnar. Betydligt sämre än förra säsongen i Grupp C, då man blev 6:a med 39 poäng. Vi kan alltså konstatera att lagen från Grupp C nu i Västra serien håller ungefär samma status, ev. något sämre, än vad man hade då i Grupp C.

Östra

1, Huddinge 51p +39
2, Visby 44p +21
3, Hudiksvall 43p +16
4, Wings 39p +23
5, Åker/Strängnäs 38p -1
6, Väsby 34p -1
7, Haninge 30p -16
8, Enköping 29p -4
9, Hammarby 28p -4
10, Tierp 23p -10
11, Vallentuna 23p -17
12, Värmdö 14p -46

Huddinge vinner serien före Visby, Hudiksvall och Wings. Det blev dock lite spänning där mot slutet, när Wings bara slutade 1 poäng före Åker, även om man hade betydligt bättre målskillnad. Det räckte alltså inte för Åker att slå just Wings i sista omgången med 2-3, man hade behövt en seger till.
En eloge ska också ges till haninge, som nykomling i serien slutar 7:a. Starkt jobbat!
I fortsättningserien håller jag en extra tumme för Hammarby. det vore kul om Bajen kunde ta sig tillbaka, men jag tror att utsikterna för detta är ganska små. Skulle gissa på att Åker tae sig till playoff via fortsättningsserien. Möjligtvis att väsby kan utmana där, då man i höst har släppt in 19 mål färre än just Åker, men också gjort 19 färre än vad Åker har gjort, så det jämnar ut sig.
Här har vi, precis som i Västra serien, ett gäng lag från gamla Grupp C. Det handöar om Hudiksvall, Åker/Strängnäs, som litegrann är tillbaka i sina gamla hoods, efter någon/några säsonger uppe i Grupp C. Innan det tillhörde man ju Grupp D. Enköping och Tierp är också lag från Grupp C. Hudiksvall vann Grupp C förra säsongen. Här är man också med i toppen och står sig bra mot lagen från gamla Grupp D. Det gör också Åker, som vissserligen missar Allettan, men som ändå hänger med hyfsat. Förra säsongen blev det dock Allettan, efter att man slutat 2:a, baom Hudiksvall. Nu blir man 5:a. Enköping tog också en Allettanplats förra säsongen, men här blir man bara 8:a och var ganska långt från Allettan, 10 poäng bakom Wings. Tierp blev 5:a i Grupp C förra säsongen. Här blir man bara 10:a, med bara Vallentuna och Värmdö bakom sig. Vallentuna, som förra säsongen grejade en Allettanplats. Det gjorde man definitivt inte den här säsongen. 53 poäng då mot 23 poäng nu. det är en skaplig skillnad.

Södra

1, Kristianstad 53p +28
2, Pantern 48p +31
3, Troja 46p +34
4, Tingsryd 44p +34
5, Nybro 35p +1
6, Kallinge 30p +6
7, Halmsta 29p +2
8, Varberg 29p -15
9, Helsingborg 24p -14
10, Mörrum 23p -30
11, HC Dalen 19p -25
12, Olofström 16p -52

Kristianstad vinner alltså serien, men den stora överraskningen är Pantern. Precis som Kalix vet jag inte om man någonsin har varit i Allettan. Man har oftast tillhört de nedre regionerna av serien, men i höst har man imponerat storslaget och man har, tillsammans med Tingsryd och Kallinge , släppt in minst mål i hela serien, 51st. Det är 21 mål färre än vad Kristianstad släppte in. Kristianstad gjorde dock flest och var det enda lag som nådde 100-sträcket. Man prickade exakt 100 mål. Minst mål gjorde Olofström, 47st. Man släppte också in flest mål, 99st. Olofström, som för några säsonger sedan nådde så långt som till kvalserien och man var ett erkänt topplag i serien. Det har man inte varit i år. Ett riktigt bottennapp har det varit och jag tror inte alls att man kommer nå playoff via fortsättningsserien heller. Nej, det tror jag kommer stå mellan Kallinge och Nybro. Nybro var ju i Allsvenskan för 5 år sedan och kallinge har, sedan man tog sig upp i ettan, tillhört toppen, men i år har man inte fått det att kugga i riktigt. Det är främst målskyttet som inte har lossnat, för, som vi ser ovan så har man, tillsammans med Pantern och Tingsryd, släppt in minst mål i serien, men man har bara gjort 57st framåt. Får man bara målskyyttet att lossna tror jag man har ett gyllene läge att ta en playoffplats till våren.

Allettorna kommer således att spelas enligt följande:

Norra

Sundsvall
Kalix
Piteå
Östersund
Huddinge
Visby
Hudiksvall
Wings

Södra

Västervik
Tranås
Vimmerby
Skövde
Kristianstad
Pantern
Troja
Tingsryd

1:orna vet jag inte om de är direktkvalificerade till kvalserien, kan vara så, annars går de in i playoff 3, men jag tror systemet är lite omgjort till i vår. För sedan spelar lag 2-5 troligtvis playoff och lag 6-8 har spelat klart för säsongen.

Ska jag våga mig på en gissning så tror jag Piteå, Sundsvall eller Huddinge vinner Norra serien. De andra 2, + Visby och Hudiksvall tror jag slutar på plats 2-5. Östersund, Kalix och Wings tror jag alltså har spelat klart efter Allettans 14 omgångar, där man möter varandra en gång hemma och en gång borta.
Södra blir betydligt jämnare och här tror jag vi kan få se spänning in i det sista. Troja, Tingsryd, Kristianstad, Tranås och Västervik tar de 5 första platserna, där jag tror att Tingsryd, Tranås eller Västervik vinner serien. Skövde, Pantern och Vimmerby har spelat klart efter Allettan. Är det något av dessa 3 lag som ska utmana så är det definitivt Vimmerby. Skövde känns, som jag skrev ovan, för veka och darriga och Pantern tror jag tyvärr har gjort sitt för den här säsongen. man har imponerat stort under hösten, men i allettan är jag tveksam till om man kan hålla ångan uppe i 14 matcher till.

Fortsättningsserierna vinns av Kiruna, Åker/Strängnäs, Mariestad och Kallinge.
Jag hoppas att Kiruna får ordning på grejerna. Då har man goda chanser att vinna fortsättningsserien. Tror det kommer stå mellan dem och Örnsköldsvik.
Får Åker till sin målvaktssida tror jag inget av de övriga lagen i Östras fortsättningsserie rår på dem, men får man inte till den, då kan Väsby vara främsta utmanare. Tror det kommer stå mellan dessa båda, men som sagt, det vore kul om Hammarby kunde skrälla.
Mariestad tror jag i det långa loppet är tyngre än Kumla, så jag tror BoIs tar den där playoffplatsen i Västras fortsättningsserie.
Kallinge lär få fightas med Nybro. Båda 2 gissar jag har ambitioner, Nybro vill tillbaka till Allsvenskan och Kallinge vill fortsätta uppåt. Frågan är om Mörrum kan spotta upp sig några snäpp och vara med i leken? Jag tror inte det. tror i huvudsak det kommer stå mellan båda dessa, Nybro och Kallinge.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0