Tabelltippning - Hockeyallsvenskan 2012/13

Ja, precis som tidigare år tänkte jag försöka tippa tabellen, även om det i år blir oerhört svårt. En jämnare och mer tät Allsvenska får man leta efter. Enligt mig har serien fått ytterligare ett rejält uppsving i och med Djurgården och Karlskrona, som båda är riktiga publiklag. Jag har inte jättebra koll på värvningar i de olika klubbarna, men har hållit koll på försäsongen och går i övrigt och till största delen på känslan. Först har vi min tabelltippning från förra året, där den slutgiltiga placeringen står innom parentes. Såhär såg det ut då: 1, Malmö (7) 2, Rögle (5) 3, Örebro (1) 4, Leksand (2) 5, Mora (8) 6, Södertälje (9) 7, västerås (4) 8, Almtuna (12) 9, Oskarshamn (6) 10, Troja (10) 11, Tingsryd (11) 12, Bofors (3) 13, Borås (13) 14, Sundsvall (14) Som vi ser så hade jag en del rätt, men också flera fel. Främst med Bofors, som tvärtemot vad jag och många andra trodde gjorde en riktig dundersäsong och tog en direktplats till kvalserien, mycket tack vare en fenomenal höst. I år tror jag dock man får det tuffare, när Bellissimo har gått till Timrå och Tobias Thermell har lagt skridskorna på hyllan. Såhär tror jag årets serie slutar: 1, Leksand 2, Djurgården 3, Örebro 4, Södertälje 5, Malmö 6, Oskarshamn 7, Troja 8, Bofors 9, Mora 10, Västerås 11, Karlskrona 12, Tingsryd 13, Asplöven 14, Almtuna Leksand har i stort sätt fått behålla hela truppen från förra säsongen. Bara 2 nyförvärv har man gjort. Kevin Kapstad och Pär Edblom. I övrigt har man kvar alla tongivande spelare från förra säsongen, inte minst Erik Hanses i mål, och jag tror det är en oerhörd fördel man har där. Gruppen är redan samspelt och man har bara behövt fila på detaljer i princip hela försäsongen. Tror det kan räcka långt i år för de blåvita. Allt annat en en direktplats för Djurgården är en flopp. Man bara ska vara där uppe, men man har tappat enormt med både spelare och målvakter. Man har dock plockat in en del mot slutet och jag tror man grejar en direktplats, dock inte seriesegern. Kring tredjeplatsen blir det oerhöer jämnt, men jjag tror Örebro drar det längsta strået där. Även här har man fått behålla stora delar av truppen, även om målvaktssidan är ny. Jag tror man fixar en direktplats även i år. Södertälje känns bättre än förra säsongen och i år tror jag man klarar en playoffplats med ganska god marginal. Malmö känns inte i närheten av lika vassa på pappret som förra säsongern, men det är inte alls konstigt med tanke på alla ekonomiska problem som har varit där nere. Kort sagt kan man säga att förra säsongen blev ett fjasko. I år tror jag dock man gör det lite bättre. Man har kvar Pontus Sjögren i mål och har plockat in flera riktiga malmöiter, Niklas Jadeland, Mattias Persson och Johan Björk för att nämna några. I bästa fall tror jag man kan vara med där uppe och slåss om en direktplats, men man kan lika gärna missa playoff. Så jämnt är det. Även Oskarsham, trots sin mindre bra start på försäsongen, tror jag grejar en playoffplats även i år. Man var snubblande nära på att ta en kvalserieplats i fjol, men riktigt så långt tror jag inte man når i år. Playoff är dock helt klart rimligt. Det är det också för Troja, som jag har fått känslan av är ganska heta i år. Man känns solida och jag tror det kan räcka till playoff, men bakom jagar både Bofors, Mora, Västerås och Karlskrona, som alla kan vara med i racet. Ja, faktiskt. Jag tror Karlskrona kan blanda sig i det där redan i år. Jag tror dock inte det räcker hela vägen till playoff i år, men undviker kval neråt, det gör man definitivt. Det gör också tingsryd, som jag tror kommer hmna i ett ingenmansland. Långt ner till bottengängen, men en bra bit fram till lagen framför. Dock är chansen stor att man här kommer få in en riktig kalasvärvning i form av Oliver Ekman-Larsson, som alla vi leksingar minns med värme. Det ser nämligen ut att bli en lockout borta i NHL och nu har tydligen Hockeyallsvenskan ändrat sitt beslut till att man, till skillnad från Elitserien, kommer tillåta NHL-spelare. Det kommer bli spännande och jag vet inte om jag är för eller emot det. Åter till tabellen så tror jag att de båda gängen på A, Asplöven och Almtuna, får kvala sig kvar i serien. Almtuna hade några starka säsonger för 2-3 år sedan, men förra säsongen såg inte bra ut och jag tror tyvärr inte det kommer se mycket bättre ut i år. Skillnaden är att både Sundsvall och Borås, som placerade sig efter dem i tabellen förra året, nu är borta ur serien och ersatta med, i alla fall 1, betydligt starkare lag i form av Karlskrona. Asplöven har haft väldigt kort om tid på sig att få ihop sitt lag, men värvningarna imponerar faktiskt en del på pappret. Janne Ninimaa och Conny Strömberg är några av namnen man har signat. Utöver det har det blivit väldigt många som gått från degraderade Borås till Asplöven, men nej, jag tror inte man undviker kval och det blir kvalserien tillsammans med Almtuna och, ska vi säga, Vita hästen, Björklöven/Kiruna, Huddinge och Olofström?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0