Skrällarnas VM?

Som bekant har VM dragit igång nu nere i Slovakien.

Det började skrällartat med att förra årets 4:or, Tyskland, slog stjärnfylda Ryssland med 2-0. Ett Ryssland som förra året, trots tungt favoritskap, föll med just 2-0 i finalen mot Tjeckien, som tidigare under turneringen inte alls hade övertygat. Man åkte bl.a. på stryk mot Norge om jag inte minns fel.

Därför är det bara att hoppas på att Tre kronor kan svara för samma prestation, för det var just det man gjorde i 1:a matchen för turneringen, åkte på stryk mot Norge.

Sverige ledde med 1-3 och hade 3-4 med bara några minuter kvar. Då kunde norrmännen kvitera till 4-4. Tyvärr såg jag inte matchen, men tydligen, och helt förståeligt, utbröt ren glädje i det norska laget.
Matchen gick till sudden, men det gav inget.
Straffar väntade alltså.
Norge satte sin 1:a.
Sverige missade.
Norge satte även sin 2:a genom Mathis Olimb. Ett mål som granskades, men som blev mål.
Sverige hade således pressen på sig, men missade och Norge kunde vinna med 5-4 efter straffar.

Frågan är, har det någonsin hänt?
I sådana här stora sammanhang tror jag faktiskt inte att det har det, men jag kan ha fel. Upplys mig gärna om detta om ni vet!

Svenskarna var så klart inte nöjda med insatsen, inte svenska folket heller. Dock måste jag säga att jag tycker det är fel att folk ska hålla på att gnälla på dem för det. Man är missnöjd som svensk, visst, men som spelare vet man att man har gjort en dålig match, det behöver inte tusentals svenskar påpeka för dem. Nej, släpp det och gå vidare, det tycker jag. Nästa match är redan ikväll, då mot Österrike. Då ska ordningen förmodligen vara återställd. Den har redan börjat återställas, för Kanada slog nämligen tidigare leksingen, Belemares, Frankrike med hela 9-1 och ryssarna fick revansch mot tidigare Malmöspelaren, Urbas, Slovenien med 6-4. Urbas som nu är klar för Växjö. Växjö, som även har plockat in f.d. frölundaiten, Tomi Kallio. Man har även ryktats vara ute efter f.d. färjestadaren, Artti Latikainen.

Låt oss hursomhelst hoppas att även Sverige kan få sin revansch nu ikväll!

VM spelas enligt följande:

Grupp A
Tyskland
Ryssland
Slovakien
Slovenien

Grupp B
Kanada
Vitryssland
Frankrike
Schweiz

Grupp C
Österrike
Sverige
Norge
USA

Grupp D
Tjeckien
Danmark
Finland
Lettland

Man spelar, precis som föregående år, en förstarunda där de 3 första lagen i resp. grupp sedan går vidare till mittenrundan. Man slås ihop till 2 grupper, där sedan de 4 första går vidare till kvartsfinal.

De lag jag tror kommer få kvala för att hänga sig kvar i A-VM, alltså de lag som slutar 4:a i resp. grupp nu i förstarundan, är:
Slovenien från Grupp A. Den känns ganska klar.
Frankrike från Grupp B. Känns också ganska klar, även om faktiskt Vitryssland ligger sist för tillfället.
Österrike/Norge från Grupp C. Här är det mer öppet. På pappret känns Norge klart svagare, men efter att ha slagit Sverige har man förbättrat sina odds en aning. Sverige kan dock, om det vill sig riktigt, riktigt illa, hamna på den där fjärdeplatsen, men det ska nog inte vara någon fara. Känns som matchen Österrike - Norge kan bli avgörande där.
Danmark från Grupp D. Tyvärr måste jag säga. Danmark som, förra året, överraskade rejält och tog sig hela vägen till kvartsfinal, där man föll mot Sverige och där den danske journalisten hade lovat att springa naken över Öresundsbron om Danmark vann. Man har nu hamnat i en riktigt tuff grupp där man föll med 5-1 mot Finland i 1:a matchen och där jag tror Tjeckien och Finland är som gjutna i mittenrundan. Danmarks hopp står till Lettland, som jag dock tror blir för svåra för dem.

Så, Slovenien, Frankrike, Österrike/Norge och Danmark till kval, där bl.a. Italien kommer försöka ta sig upp till A-VM igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0