Tabelltippning - juli

Serien närmar sig allt mer för varje dag som går och nu har nog samtliga lag gått på is. Många har även börjat träningsmatcha, så även Leksand.

Mer om det i ett senare inlägg, för här kommer näst sista delen av min och MrMadhawks tabelltippning. Först följer som vanligt hans syn på det hela, varefter min egen tabell publiceras. Siffrorna innom parentes är, också det som vanligt, var laget parkerade under juni månad.

1. Malmö (2)
Har fått in Hannu Toivonen under julis första dag, och spetsade till ordentligt med Ivan Ciernik, vilket gör att jag nu ser det som oundvikligt att hålla Malmö som annat än etta.

2. Örebro (1)
Fick in Matt Keith i början på månaden, men jag tycker nog att Malmö ändå seglade om litegrann när man breddade och spetsade. Båda lagen har sin svaga del på backsidan, så det går jämt ut.

3. Rögle (4)
Sean Curry vet jag att Malmö hade under viss uppsyn, men han var inte den spelaren man ville ha. I Rögle passar han nog betydligt bättre och deras backsida ser ruskigt spännande ut. Har en kontinuitet i sitt lag och har som vanligt tränat stenhårt.

4¤. Leksand (3)
Falller för varje ranking jag gör. Det beror inte på att de blir sämre. Tycker snarare de andra lagen förstärker lite bättre på senare tid.

5. Södertälje (8)
Tycker det ljusnar betydligt för SSK. Verkar få ett skönt gäng och får verkligen in en toppmålvakt i Hudacek som jag tror jag stå på huvudet ordentligt i vissa matcher.

6. Mora (5)
Det ser intressant ut i Mora. Har spikat sin trupp sedan en månad tillbaka och kör nu stenhårt innan isträningen börjar, något senare än de andra lagen. Malmö får det inte lätt i premiären.

7. Almtuna (6)
Det ser fortsatt intressant ut för Bobos gäng som har en bra mix och jag tror det blir förkval för Uppsalagänget till våren.

8. Västerås (7)
Man saknar viktiga ingridigenser och har ett ungt lag. Jag tror inte riktigt att man har målvakter som håller heller. Och som jag skrev senast. Mycket läroår för alla unga spelare, sedan jävlar kan det bli bra. Riktigt bra.

9. Oskarshamn (9)
Stefan Öhman är naturligtvis en superförstärkning. Kan nog vara med och hota Almtuna och Västerås ordentligt. Men kanske inte riktigt når hela vägen fram.

10. Troja-Ljungby (10)
Jag tror som jag sagt tidigare en del på Troja. De får nog fasen ihop det rätt bra trots sina tunga tapp. Tia.

11 Borås (13)
Mjörnberg på hockeysverige.se sa för någon dag sedan att Borås inte blir så dåliga som man kan måla upp. Och jag håller nog med. Jag tror Adam Hobson blir en kanonvärvning för Borås. Han var bra i kvalserien och får en tongivande roll här.

12 Bofors (11)
Här har det inte hänt så mycket och andra lag har seglat om. Det blir en tuff vinter i Karlskoga.

13. Tingsryd (12)
Man har inte blivit sämre, men andra lag har blivit bättre. Som Borås exempelvis.

14. Sundsvall (14)
Ser förvisso lite bättre ut än senast, men får ändå gälla som favorit till att ta den tråkiga jumboplatsen. Något lag måste göra det. Sundsvall är det naturliga valet när man tittar på pappret.

1, Malmö (1)
Precis som förra månaden står Malmö som tunga seriefavoriter i år. MrMadhawk håller numera med mig, men mest för att man inte hade presenterat Toivonen när han publiserade sin tabell. Som han också säger har man nu förstärkt ännu mer i form av Ivan Ciernic på forwardsidan, som knappast kommer göra laget sämre. Man har även en tryout augusti ut, Marek Hascak.

2, Rögle (2)
Sean Curry har anslutit, men annars har inte mycket mer hänt i Ängelholm. Känns fortsatt vassa.

3, Örebro (3)
Även Örebro behåller sin plats i tabellen. Matt Keith har anslutit här, men annars har inte mycket hänt heller här.

4, Leksand (4)
Känns väldigt monotont, men faktum är att även Leksand behåller sin plats i tabellen. I princip ingenting har hänt, förutom nyförvärvet av Mattias Timander, som man stred om tillsammans med Skellefteå, men där Skellefteå nog tappade intresset litegrann när Pikkarainen blev aktuell. Målvaktssidan är i vilket fall fortsatt det stora frågetecknet.

5, Mora (5)
Moras trupp är spikad och man ligger kvar på 5:e platsen. Kan bli bra det där, men Golubev kommer som sagt få dra ett väldigt tungt lass skulle jag tro, trots sin ringa ålder.

6, Södertälje (9)
SSK är det ända lag som tar ett rejält steg, varesig det handlar om uppåt eller neråt, i tabellen. Målvaktsparet är nu klart, och mycket riktigt blev det Hudasek, precis som jag skrev i junis tabelltippning. Med den pusselbiten på plats tror jag man klättrar några platser i tabellen, men den riktiga toppen, den når man inte.

7, Västerås (6)
Ingenting har hänt hos Gurkorna, man har inte blivit sämre, men SSK har blivit bättre. Det blir en stenhård fight med Uppsalagänget och Oskarshamn om den sista playoffplatsen gissar jag.

8, Almtuna (7)
Som sagt, en stenhård kamp med Västerås och Oskarshamn, där egentligen vilket som helst av dessa 3 lagen kan ta platsen. Floppar SSK kan också de halka ner i den där striden kring sträcket. Jag tror de ligger närmre det sträcket än sträcket uppåt.

9, Oskarshamn (8)
Bara SSK seglar förbi. Ugglornas lag ser intressant ut, det kan bli intressant och Stefan Öhman, som man har plockat in, kommer göra sitt jobb. Blir som sagt stenhårt där kring sträcket.

10, Troja (10)
En bit bakom sträckstriden tippar jag Troja. De ligger kvar på sin 10:e plats sedan förra tippningen. Ingenting har hänt sedan dess och man ser hyfsat starka ut, men sträckstriden kan man nog inte blanda sig i, eller?

11, Tingsryd (11)
Ingenting har heller hänt i Tingsryd och man ligger kvar på sin 11:e plats. Kommer strida med Troja och Bofors som det känns.

12, Bofors (12)
Även Bofors ligger kvar på sin 12:e plats och det kommer bli ett tufft år i Karlskoga. Dock, som alltid, kommer man vara oerhört farliga hemma i Nobelhallen. Alla lag som åker dit kommer få kämpa in i det sista för att få med sig några poäng därifrån. Kommer som sagt att kämpa med Troja och Tingsryd.

13, Borås (13)
MrMadhawk tycker att Borås har blivit starkare sedan senast. Jag håller inte riktigt med. Känns inte som det har hänt så mycket heller där. Visserligen är Adam Hobson ett bra nyförvärv, men nja, jag tror ändå det blir kvalspel neråt för Borås i vår.

14, Sundsvall (14)
Återigen hittar vi Sundsvall sist i tabellen. Inget större har inträffat heller här, något det skulle behöva göra för att laget skulle kunna lyfta sig. Det blir nog dock svårt och jag tror Sundsvall kommer få kämpa för att hålla sig kvar i Allsvenskan till våren. Hårdsatsande Karlskrona, Björklöven och kanske också Asplöven kan hota ordentligt.

Vi ser alltså att jag och MrMadhawk får fler och fler gemensamma nämnare. Båda 2 har Malmö i topp, Leksand som 4, OIK 9:a, Troja 10:a och Sundsvall som jumbo. En månadsranking återstår, men tills dess får ni hålla till godo med träningsmatcherna som nu har dragit igång på allvar för många lag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0