Tabelltippning SHL säsongen 2016/17

Säsongen i SHL har ju redan tjuvstartat litegrann, men jag tänkte i vilket fall ge er mitt tips på hur jag tror att kommande säsong kommer att sluta, men först tar vi en titt på hur jag tippade förra säsongen och hur rätt/fel jag hade. Siffrorna inom parentes anger vilken plats laget slutligen slutade på när grundserien sumerades i vintras/våras.

Såhär trodde jag för ungefär 1 år sedan:

1, Skellefteå (1)
2, Frölunda (2)
3, HV71 (9)
4, Luleå (4)
5, Linköping (3)
6, växjö (6)
7, Örebro (8)
8, Modo (13)
9, Malmö (12)
10, Färjestad (5)
11, Djurgården (7)
12, Rögle (11)
13, Brynäs (10)
14, Karlskrona (14)

Betydligt bättre tippat här än i Allsvenskan alltså, där jag bara hade 1/14 rätt. Här prickade jag in hela 5/14 rätt. Det är riktigt bra tycker jag! Dessutom var jag bara en plats ifrån på både Örebro och Rögle och dessutom bara 2 ifrån på LHC. De enda lag jag var ordentligt ute och cyklade på var Modo och Brynäs. Jag trodde att brynäs skulle få kvala sig kvar. Det fick man inte. Man var länge ett topplag, innan Anton Rödin skadade si och man föll tillbaka i tabellen. Modo trodde jag skulle studsa tillbaka litegrann och nå playin efter den mindre lyckade säsongen innan, där man fick kvala sig kvar mot Vita hästen och vann med 4-0 i matcher, men det gjorde man inte. det blev kval igen och där vet vi ju alla hur det gick.

Så, hur tror jag då att det slutar i år?
Jo, såhär tror jag:

1, Skellefteå
2, Växjö
3, Luleå
4, Frölunda
5, Linköping
6, Brynäs
7, Färjestad
8, Malmö
9, Örebro
10, HV71
11, Djurgården
12, Rögle
13, Karlskrona
14, Leksand

Jodå, Skellefteå vinner serien i år igen. Man har fått tillbaka både Jocke Lindström och Oskar Möller, + en meriterad målvakt som ska ersätta Mackan Svensson gissar jag. Ortio eller liknande heter han, så jo, ja tror man vinner serien igen, med Växjö som hetaste utmanare. Växjö har visserligen tappat Richard Gynge, men både Rosén och Kiiskinen är kvar och man har fått in en riktiigt vass målvakt i jocke Eriksson, som ju var i Leksand säsongen 2009/10, när han slog igenom och konkurerade fullständigt ut Timo Leinonen, så jag tror växjö blir farliga i år.

Det tror jag också att Luleå blir. Man har inte kvar de där dyra tunga pjäserna man hade förra säsongen i jakten på guldet, men man har joel Lassinantti i mål, en av seriens kanske bästa målvakter, och jo, känslan är god för Luleå.

Frölunda har tappat typ halva laget som vann SM-guld nu i våras och det kommer ta ett tag innan det sätter sig nu under hösten för dem. Kanske kommer de harva lite längre ner i tabellen till att börja med, men där finns kapacitet och jag tror, är ganska säker på, att man kommer att klättrra ju längre säsongen går och man kommer definitivt att ta en direktplats till kvartsfinalerna. kanske kan utmana Luleå, men de 2 i täten tror jag inte man rår på.

Likt för Växjö så är känslan också god för LHC, som har en ruggigt tung forwardsuppsättning, där man bl.a. har värvat bröderna Olimb. Det är dock ett litet frågetecken för målvakts och backsidan. Håller Markus Högberg som uttalad etta i SHL? Jakob Johansson finns ju som backup där bakom, men högberg är nog tänkt etta och frågan är om det håller hela vägen? Gör det det, ja, då blir LHC riktigt farliga!

Brynäs och Färjestad tror jag kommer att slåss om den sista direktplatsen. Brynäs har också tappat en del, men det känns ändå slagkraftigt och bra, + att bulan verkar leda det där laget med bravur, så han lär också bli viktig för laget, väldigt viktig, så jag tror Brynäs tar 6:e platsen framför Färjestad, där backsidan känns bra, men där forwardssidan inte känns lika bra och slagkraftig. Lite tunnt känns det. Playin klarar man dock.

Det tror jag också att Malmö gör. Man har inte längre kvar TJ Galiardi och Peter Mueller och man har värvat in riktigt meriterat, Noah welch, Erik forssell, Konstantin Komarek, Kristoopher Nilstorp i mål och Ilari Filpulla. Det är starka och rutinerade spelare och likt hur det vr för några säsonger sedan i allsvenskan, där man verkligen satsade och värvade meriterat, så tror jag det kan bli riktigt bra, om man får ihop gruppen. klart är i vilket fall att man har ett av seriens bästa målvaktspar.

Örebro och HV tror jag tar de 2 sista playinplatserna. Örebro har bl.a. fått in Tom Vandell, men frågan är om Julius Hudasek klarar av att leverera som han gjorde 1:a säsongen i SHL? Gör han det och om man får backsidan att stämma så kan man nog sluta högre upp i tabellen än 9:a. Det kan kanske HV också göra, men framförallt bakåt, både back och målvaktsmässigt käns det lite svagt och kanske kan Djurgården t.o.m. sno den där playinplatsen. Djurgården har tappat massor spelare. Armalis, ultström, Högström, Sörensen och Sallinen, bara för att nämna några. Nu satsar man ungt och kanske funkar det, men jag tycker det känns lite bräckligt. Vet inte riktigt varför, men det är en känsla jag får. Jag blir dock gärna motbevisad, för djurgården är ett lag jag gärna har med i ett slutspel.

Rögle tror jag hamnar ungefär där man hamnade förra säsongen. Man har fått behålla stora delar av truppen, vilket är väldigt bra. man fortsätter att bygga på det man redan har och Patrik Cehlin blir givetvis viktig här. Ja tror dock inte det blir något slutspel för RBK till våren, men inte heller något kvalspel.

För där tror jag att Karlskrona och Leksand hamnar. KHK har visserligen stärkt upp ganska rejält och man känns betydligt starkare än vad man gjorde förra säsongen. Honken är med från start och Markus Paulsson kommer att leverera framåt. I stort känns det fortfarande dock tveksamt. man har närmat sig de övriga lagen i serien, ja, det tror jag definitivt, men det räcker inte för mer än en 13:e plats i år.

Sist blir Leksand. tyvärr. Jag har svårt att se något annat senario måste ja erkänna. truppen känns svag, det är till stora delar fortfrande en allsvensk trupp, en trupp som hade varit slagkraftig i Allsvenskan, men i SHL, nja, det känns tveksamt, tyvärr. Jag ska inte säga att man redan nu ska rikta in sig på kval till våren, men det går inte att säga annat än att om man undviker att kvala sig kvar med det här laget, då har man gjort det grymt bra! Jag räknar dock med att det blir kval till våren och vilka man får möta där visar sig senare, för först ska det spelas 52 omgångar och mycket, väldit mycket, kan hända på 52 omgångar och har vi tur så kanske, kanske vi kan undvika kval till våren. I vilket fall är jag galet taggad på en ny säsong, en säsong med Leksand i SHL igen. Det känns underbart att säga det får jag faktiskt erkänna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0