tabelltippning Hockeyallsvenskan 2015/16

På fredag är det dags för premiär och här tänkte jag ge er mitt tips till säsongens tabell. Som vanligt grundar den sig mest på min egen känsla och vi får se hur många rätt jag har när säsongen sedan sumeras.

Såhär tror jag att Hockeyallsvenskan 2015/16 slutar:

1, Västerås
2, Björklöven
3, Leksand
4, Vita hästen
5, AIK
6, Bofors
7, Asplöven
8, Mora
9, timrå
10, Tingsryd
11, Oskarshamn
12, Almtuna
13, Pantern
14, Sundsvall

Västerås missade att ta steget upp i våras, men man har resurser kvar och jag blir förvånad om man inte kommer tillhöra toppen av denna serien.

Björklöven avslutade oerhört starkt i våras och var ytterst nära att gå hela vägen till direktkvalet. Hade man vunnit hemma mot Hästen i näst sista omgången av slutspelsserien, då hade man varit där. Kevin Lindskoug vaktar kassen även i år och han lär bli enormt viktig. Det sades ju t.o.m. att han skulle ha spelat med Leksand om man hade hållt sig kvar i SHL, så kanske är det seriens bästa målvakt man har där. I övrigt känns man starka och kommer definitivt att husera på den övre halvan av tabellen.

Leksand har i princip ett helt nytt lag. Det kommer märkas till en början, men ju längre säsongen går, desto mer samspelta kommer man att bli och om några av värvningarna flippar ordentligt kan det kanske t.o.m. räcka till topp 2, men jag sätter dem ändå som 3:a, för det kan bli tufft att äta in det avstånd som topplagen ev. kan hinna skaffa sig till en början.

Delar man upp tabellen ordentligt så är de 3 främsta lagen i en klump, därefter de 3 nästkommande lagen, men i stort sätt tror jag att alla de 6 främsta lagen kommer fightas där uppe i toppen av tabellen. Hästen gjorde det enormt bra förra året och visserligen brukar 2:a säsongen i en serie vara den tuffaste, men jag tror man bemästrar det och kommer att tillhöra toppen. Detsamma gäller AIK, där jag, likt många andra, tror att Roger Melins och Anders Gocis återkomst kommer betyda oerhört mycket.

Asplöven fyndar år efter år bra nyförvärv som sedan försvinner till andra klubbar. I år har t.ex. både jacob Lagace och John Henryon dragit till SHL och luleå resp. karlskrona. Man lär fynda även i år och jag tror faktiskt att det kan räcka hela vägen till slutspelsserien för AHC.

Sedan blir det tufft där kring sträcket, men jag tror att Mora till slut tar den där sista slutspelsserieplatsen, i hård kamp med Timrå, men kanske även tingsryd om man får alla bitar att kugga i. Tingsryd tror jag i vilket fall utan tvekan blir bästa lag underifrån den här säsongen.

Oskarshamn och almtuna lär få kämpa för att undvika kval även i år, men återigen tror jag att man klarar av det. Trupperna känns inte jättestarka, men Panterns och sundsvalls trupper känns ännu svagare, så jag tror både att IKO och AIS reder ut det där. Möjligtvis att Pantern kan skrälla sig kvar i serien, men man har ett väldigt ungt lag, som dock är väldigt spännande och man har dessutom 2 bra målvakter i Jonas Gunnarsson och Viktor Andrén, så kanske, kanske kan Pantern klara sig undan kval, men jag sätter dem ändå under sträcket. Sundsvall tror jag inte klarar sig undan kval. man har värvat väldigt tunnt och jag tror t.o.m. att man kan bli avhängda i serien. Jag hoppas att jag har fel, för det finns inget tråkigare än en serie utan fighter om positionerna. Jag tror dock att Sundsvall får det tufft att undvika kval för att hålla sig kvar i serien...

Så ser mitt tips inför den stundande säsongen ut, så, nu väntar vi bara på nedsläppet kl. 19:00 på fredag, då timrå gästar Tegera arena...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0