SM-kvartsfinalerna - Omgång 7

Game seven mellan Frölunda och Luleå. Nu skulle det avgöras. Frölunda hade hämtat upp ett underläge med 1-3 i matcher till 3-3 och hade nu, som 5:e lag eller liknande, genom historien, chansen att vända 1-3 till 4-3 i matcher. Gjorde man det? Ja, såhär gick det:

Omgång 7

Frölunda - Luleå 4-2

Ja, det gjorde man! Inför drygt 12 000 åskådare i Scandinavium var det Ryan Lasch som kunde ge Frölunda ledningen i 2:a perioden, efter drygt halva matchen. Samme Lasch utökade sedan ledningwn till 2-0 innan perioden var slut.

3:e perioden svängde fram och tillbaka och när Mikael Wikstrand åkte ut för en hakning med knappt 3 minuter kvar tog Luleå sin chans. Man tog timeout och plocade Lassinantti för att spela 6 mot 4. Det hjälpte dock inte, för då avgjorde Anton Axelsson matchen fram till 3-0, trode alla. Det återstod då 01:48 av matchen. Luleå var tvungna att göra 3 mål på den tiden. Det klarade man nästan. Jonathan Granström gjorde både 3-1 och 3-2 iom loppet av 12 sekunder och vips så blev det rejäl match igen de sista 52 sekunderna. Vem hade trott det 12 sekunder innan? Inte många av de drygt 12 000 åskådarna. Nu nådde man inte hela vägen, för till slut kunde Frölunda ändå stänga matchen med 4-2 i öppen kasse när det återstod 17 sekunder.

Såhär slutade alltså de 4 kvartsfinalerna säsongen 2014/15:
Skellefteå - Brynäs 4-0 i matcher
Frölunda - Luleå 4-3 i matcher
Växjö - Örebro 4-2 i matcher
Linköping - HV71 4-2 i matcher

1:an, 2:an, 3:an och 4:an från grundserien går alltså till semifinal och för typ 4:e året i rad får LHC nu möta Skellefteå i semifinal. Det börjar nästan bli en förbannelse. får se om man klarar av det på ett bättre sätt i år. Tror faktiskt att man har en bra chans. I den andra semin tror jag Växjö slår Frölunda. Växjö känns mer rejäla och framförallt känns målvaktssidan mer stabil än Frölundas.

Så, mitt tips är alltså:
Skellefteå - Linköping 4-3 i matcher
Frölunda - Växjö 2-4 i matcher

Skellefteå och Växjö i SM-final alltså.

Tittar man slutligen på mitt tips innan kvartsfinalerna, innan vi lämnar dem därhän, så kan vi konstatera att jag hade rätt på 2/4 matchseriesegrare, Skellefteå och LHC. Jag hade även rätt på matchserieresultatet mellan LHC och HV, 4-2 i matcher. I övrigt hade jag fel. Jag var dock nära på att ta Luleå som segrare efter 4-3 i matcher mot Frölunda. Nu vann Frölunda med 4-3, men rätt antal matcher var det iaf, men fel utgång. Får se hur semifinaltippningen nu går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0