Inför vad som komma skall...

i och med Leksands förlust igår, Brynäs vinst och Modos förlust så är det klart att Leksand slutar 11:a i årets SHL. Det innebär att man kommer få möta det lag som slutar 3:a i Slutspelsserien i Allsvenskan i bäst av 7 matcher.

Just nu innebär det att det blir Bofors.

I den Slutspelsserien, som är en enkelserie, med start på torsdag, 5/3, finns vissa lag jag hellre möter än andra. Den stora skräcken vore att ställas mot Malmö. Både Leksand och Malmö ser jag gärna i SHL nästa säsong, men om malmö slutar 3:a i Slutspelsserien blir det inte så. Ett annat lag jag definitivt inte vill möta är Rögle. Rögle har en förmåga att bara bli bättre och bättre och vara som bäst när det gäller. Därför tror jag Rögle kan utmana på allvar om man nu slutar topp 3 i den serien. Björklöven vore inte heller så kul att möta, främst p.g.a. de långa resorna, men även för att Björklöven är ett lag jag gärna ser i SHL nästa säsong, med den pblik och den kultur man har där uppe, + derbyna mot Luleå och Skellefteå, det skulle vara häftigt. Utöver dessa 3 lag är det hugget som stucket. Hästen, Mora eller Bofors. Någon av dessa ser jag helst att Leksand möter, främst för att jag tror att det är de 3 man har klart störst chans mot, även om jag tror man kan slå alla 6 lagen i den här serien, men ska man ranka det med Leksandsögon, med inslag av mina egna önskemål så ser jag helst att det går såhär på vägen mot SHL:

Västerås slår Karlskrona i den Allsvenska finalen och spelar i SHL nästa säsong.

Karlskrona möter sedan Malmö, som vinner Slutspelsserien, i bäst av 7. Malmö vinner och spelar i SHL nästa säsong.

Björklöven slutar 2:a i slutspelsserien och möter då Modo i bäst av 7. Där kan båda 2 spela i SHL nästa säsong känner jag. Modo får gärna stanna kvar, men jag har inget emot om Löven går upp.

Mora/Vita hästen blir 3:a i Slutspelsserien och får möta Leksand i bäst av 7. Hästen tror jag Leksand tar alla dagar i veckan. Derby mot Mora vore å andra sidan grymt häftigt i ett såhär avgörande läge.

Rögle, Bofors och Hästen/Mora slutar alltså 4:a, 5:a och 6:a i Slutspelsserien.

Det är mitt drömsenario.

Så tror jag dock inte det slutar. Jag tror Malmö har en väldigt stor chans att vinna serien. Rögle har nog goda chanser att bli 2:a och i sådant fall håller jag stenhårt på Modo i den matchserien. Bofors eller Björklöven tror jag blir 3:a i serien. Med andra ord tror jag, med realistiska ögon, att Leksand kommer få möta Bofors eller Björklöven i bäst av 7. Det lär inte bli lätt, men med Leksands SHL-tempo i kroppen och med deras kunnande och skicklighet så tror jag man klarar av det.

Den Allsvenska finalen startar nu på onsdag, 4 mars, och spelas sedan varannan dag.
Slutspelsserien startar på torsdag, 5 mars, och spelas sedan varannan dag.
Direktkvalet, eller Playoff, till SHL, startar den 15 mars och spelas sedan varannan dag.
Kvalserien till Allsvenskan, där AIK och Södertälje deltar, startar torsdag 12 mars och spelas sedan nästan varje dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0