Sluttabell av SHL säsongen 2017/18

Nu ligger jag väldigt långt efter här, men privatlivet har tagit mycket tid den senaste tiden, så bloggen har inte hunnits med. Därför blir det kanske lite inaktuella inlägg här, men vi köe ändå.

vi börjar med sluttabellen i SHL säsongen 2017/18.

Såhär slutade det:

1, växjö 116p +65
2, Djurgården 95p +42
3, Frölunda 94p +22
4, Färjestad 87p +29
5, Skellefteå 87p +27
6, Malmö 86p +14
7, Luleå 81p +11
8, HV71 81p +2
9, Linköping 78p +5
10, Brynäs 70p -16
11, Rögle 61p -37
12, Örebro 58p -30
13, Mora 51p -59
14, Karlskrona 47p -75

Växjö vinner alltså serien 21! poäng före 2:an Djurgården. Snacka om att vara heelt överlägsna! Växjö har bara tuggat på och Elias Pettersson går inte annat än att förunnas över. Han har bara öst in mål och poäng. 56 poäng (24+44) har han mäktat med och med det slog han också Kenta Nilssons gamla poängrekord för juniorer. Grymt imponerande av Elias!

Djurgården måste också lyftas fram. De har övertygat och överraskat hela säsongen. De höll sig där uppe i början, men jag trodde de skulle falla tillbaka med tiden. Det har de inte gjort och det var länge, länge sedan Djurgården slutade såhär högt upp i en grundserietabell i Sveriges högstaliga. Imponerande!

Frölunda är som alltid där uppe i toppen, men Färjestad vill jag också lyfta fram som en positiv överraskning. Man har gjort flest mål i hela ligan, 174st. Det är 5 fler än Växjö. Firma Ryno/Lindkvist och co. har verkligen levererat och burit Karlstadlaget framåt rent offensivt.

Tråkigt nog för FBK så får man nu alltså möta Skellefteå i kvartsfinalen, vilket får ses som en rejäl nitlott måste jag säga. SAIK har kanske inte imponerat supermycket under säsongen, Lindström/Möller/Lindholm, Bud Holloway och grabbarna, de tunga värvningarna hem, + att Jimmie Eriksson också kom tillbaka under säsongen, efter att det ju ö.h.t. var oklart om han skulle kunna spela hockey igen efter förra säsongen, när han hade problem med sin fot. Tillbaka är han iaf nu, men har kanske inte glänst sådär supermycket. Det har ingen av ovan nämnda spelare gjort tycker jag, men Skellefteå är alltid Skellefteå, de stäppar alltid upp i ett slutspel, även om man nu rök i kvarten mot Frölunda förra året, så jag tror nog Färjestad får kämpa ordentligt om man ska ta sig förbi kvarten, trots sin fina säsong.

Malmö trodde jag på innan säsongen. Faktum är att de faktiskt slutar lite lägre än vad jag hade tippat dem innan säsongen. 4:a tippade jag dem. Nu slutar de 6:a, vilket ändå är ett steg uppåt jämfört med förra året, när man slutade 8:a och tvingades spela playin för att ta sig till kvartsfinal, så det är ändå ett steg uppåt för Redhawks.

Luleå vet jag inte riktigt vad jag ska säga om. De har smugit lite under radarn känns det som, var med i racet om topp 6 hela vägen in i mål, men hamnade utanför och får nu spela playin, eller åttondelsfinaler, som det visst officiellt sett heter nuförtiden, mot Brynäs nu för att ta sig vidare till kvartsfinal.

Åttondelsfinal får även HV, LHC och som sagt också Brynäs spela. 3 lag som jag tycker sticker ut mer eller mindre negativt. Båda förra årets finallag, + ett LHC som landade tunga värvningar innan säsongen, inte minst av Jonas "Monstret" Gustafsson i kassen. Han har inte riktigt levt upp till förväntningarna tycker jag, men det återstår att se hur han agerar i slutspelet. En sak är dock klar tycker jag. Med den truppen LHC har, med "Monstret", bröderna Olimb, Nick Sörensen, Niklas Persson, Darrec Roy, Andrew Gordon m.fl. då ska man vara högre upp än 9:a i tabellen.

I ingenmanslandd hittar vi för 2:a året i rad Örebro, som med nöd och näppe undviker kval även i år. Med 2 omgångar kvar var man ju faktiskt ordentligt indragna i det där, Mora låg 1 poäng bakom och även Karlskrona flåsade precis bakom, men så vann man den där helt avgöramde näst sista matchen mot just Mora och även den sista gruppspelsmatchen, samtidigt som Mora förlorade igen, och därför blev det till slut ändå 7 poäng som skiljde lagen åt, men som sagt, skenet bedrar litegrann, för så safe var Örebro verkligen inte.

Att Rögle hamnar i ingenmansland måste dock ses som mer än godkänt efter den urdåliga start man hade, där man låg fast cementerade i botten av tabellen en bra bit in på säsongen och det inte fanns någon annan utväg än kval nu till våren kändes det som. Då agerade Rögle. Bröderna Abbott kom in som coach och sportchef, de sparkade spelare, värvade spelare och vips så vände det. Rögle började vinna och när Ville Kolpanen dessutom blev helt återställd efter sin hjärnskakning som han ådrog sig precis innan säsongen drog igång, ja, då hade man plötsligt ett ganska starkt målvaktspar i Kolpanen/Pogge. Så ja, till slut undviker Rögle kval med ganska stor marginal och det är ett enormt lyft man har gjort. Hade det inte varit så långt upp till Brynäs redan då så tror jag t.o.m. att man hade tagit sig hela vägen till åttondelsfinalerna.

Mora och Karlskrona får kvala. Det är inga skrällar, men jag trodde nog på förhand att Mora skulle sluta sist, men man har faktiskt, måste jag ändå säga, hängt med bra större delen av säsongen och inte alls blivit avsågade, även om det har gått tyngre och tyngre ju längre säsongen har gått.

Där har vi det alltså i all korthet och bara för att det är kul så får ni även mitt tips så som jag trodde att det skulle gå innan säsongen drog igång. Såhär trodde jag då:

1, Växjö (1)
2, Frölunda (3)
3, Linköping (9)
4, Malmö (6)
5, Skellefteå (5)
6, HV71 (8)
7, Brynäs (10)
8, Färjestad (4)
9, Djurgården (2)
10, Luleå (7)
11, Örebro (12)
12, Rögle (11)
13, Karlskrona (14)
14, Mora (13)

Ingen vidare tippning alltså. 2/14 rätt och helt fel ute på Djurgården och LHC. Däremot var jag nära på Frölunda, Örebro, Rögle, Karlskrona och Mora, som bara var en plats ifrån.

Förra säsongen, 2016/17, hade jag 3/14 rätt och säsongen innan det, 2015/16, prickade jag in hela 5/14 lag, så tränden är att det blir sämre och sämre för varje säsong. Ska vi gissa att jag prickar in 1/14 nästa säsong då?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0