Skillnaden mellan supportrar och åskådare

MrMadHawk definierar skillnaden på "supportrar" och "åskådare".
Han gör det väldigt bra, så jag saxar över det och ger er det här också:

1. Supportrar.
Stödjer sitt lag i med och motgång. Går inte runt och velar om man ska se matcher, eller om man ska förnya säsongskort. Sedan finns det också supportrar som inte har de ekonomiska möjligheterna, bor långt ifrån, etc. Men man vill till varje pris stödja. Det är så att säga utgångstanken.

2. Åskådare.
Det här är den typen av besökare som är, just det, åskådare. Vill ha en egen upplevelse. Betalar för att se bra spelare, och betalar för att se prestationer. Vill ha dyra spelare, stora namn, som slår högt. Men tänker väldigt lite på vad man själv ska bidra med.

Kommentar till detta?
Jag tror Leksand har en ganska stor andel "supportrar". Jag själv skulle helt klart kalla mig supporter när det är Leksand som spelar. Sedan kan jag givetvis vara "åskådare" i andra matcher, där jag är så att säga mer neutral, men när det är Leksand, då är det supporterskap som gäller. Hade jag bott i Leksand eller Dalarna, då hade säsongskort varit givet och även nu är bland det bästa jag vet att stå på Norra, det är en sådan kärlek, gemenskap och magisk stämning där, det ger rysningar bara av att kliva ut där innan match, det är något helt enormt.

Det finns dock supportrar som slår mig. Vet att det finns folk som åker uppifrån typ Boden för att se hemmamatcher i Tegera. Det är respekt om något, bara att lyfta på hatten och låta sig imponeras!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0