Säsongerna rullar igång...

Serierna börjar så smått rulla igång för en ny säsong och de gör det med en rad nykomlingar på olika håll. Bl.a. gjorde Mora ssin 1:a match i SHL igår när man gästade Scandinavium i en av de absolut tuffaste bortamatcherna i serien. Det kunde väl bara sluta på ett sätt? Nej, tyvärr inte, för mora överraskade och såg t.o.m. ut att gå mot 3 poäng där ett tag, men Frölunda både kvitterade och gjorde 2-1. Det såg alltså ut att bli 0 poäng för Mora, men med 11 sekunder kvar kvitterade Jacob Lagace för Mora. Frölunda vann visserligen sedan i förlängningen, när Ryan Lasch gjorde sitt 2:a mål i matchen efter 57 sekunder, men faktum är ändå att Mora tyvärr redan nu är bättre än vad Leksand var i inledningen av förra säsongen. Då dröjde det enda till omgång 5 eller något innan den 1:a poängen trillade in på kontot och då var det i bottenmötet hemma mot Örebro.

I övrigt gick det såhär i premiären av SHL 2017/18 igår:
HV71 - Djurgården 4-2
Färjestad - Linköping 3-2 str
Malmö - Rögle 5-0
Luleå - Örebro 4-3 str

Växjö, Skellefteå, Brynäs och Karlskrona har ännu inte spelat sina premiärmatcher. Det gör de på tisdag. då gästar Skellefteå Karlskrona och Växjö tar emot Brynäs.

Hockeyallsvenskan har ännu inte dragit igång. Där spelas premiärmatcherna också på tisdag. Då är det 3 matcher:

Timrå - Vita hästen
AIK - Pantern
Bofors - Björklöven

Sedan spelas de andra 4 matcherna på onsdag, däribland Leksands premiär hemma mot Södertälje och Trojas 1:a match efter avancemanget, borta mot Västervik.

Hockeyettan har däremot spelat sina premiäromgångar och där är det intressant och kul att notera att Boden är tillbaka i Ettan igen. Det kom hela 1401 personer till den matchen och det var inte vilken match som helst, det var mot Piteå, som väl får klassas som ett topplag i hockeeyettan. Matchen då? Ja, den vann också boden med 3-2. Starkt jobbat!

Även Västerås har spelat sin premiär och precis som dett var extra intressant att följa Södertälje för ett par säsonger sedan när de var nere och vände i Ettan ska det bli extra intressant att följa Västerås väg tillbaka nu under säsongen. I premiären mötte man i vilket fall mariestad och det blev seger med 4-3, efter att man vände 1-3 till 4-3 i sista perioden, sista målet med drygt 6 minuter kvar att spela. Inte övertygande, men ändå en seger och det kom hela 3161 personer dit, vilket så klart är en grym publiksifra för Hockeyettan. det var dock premiär och det återstår att se var snittet kommer landa på i Västerås under vintern. Jag vågar nog i vilket fall sticka ut hakan och säga att VIK kommer ha den störrsta publiken i hela Hockeyettan.

Så, då är vi äntligen igång med en ny säsong, vilket så klart känns helt fantastiskt! I stora drag kommer det dock bli utan updates från den här bloggen. Jag kommer hålla den vid liv och göra inlägg lite då och då, men det kommer inte att vara samma bevakning som det har varit tidigare säsonger, då jag både har uppdaterat er om matcherna i SHL, Hockeyallsvenskan och i viss del också Hockeyettan.

Så kommer det inte att bli nu, men jag tänkte skriva ett lite längre inlägg om det och varför, för, som jag skrev i våras så kände jag att det då var sista säsongen med bloggen, bortsätt från ett scenario, att Leksand skulle trilla ur SHL. Då skulle jag fortsätta och bevaka vägen tillbaka. Nu var det just vad man gjorde, trillade ur SHL, men jag känner ändå inte det där drivet och suget efter att driva och uppdatera bloggen så mycket och på det sättet jag har gjot innan, så tyvär måste jag nog ändå bryta vad jag sa då, men som sagt, jag tänkte ta upp det i ett separat inläg längre fram.

Så, uppdateringarna kommer att komma, men inte lika frekvent och lika mycket som tidigare...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0