Örebro dödade bottenstriden

tyvärr gick det precis så som det inte skulle gå i omgång 48. Leksand förlorade igår och Örebro vann idag. Efter ett sent avgörande från Martin Johansson, med bara 01:47 kvar att spela, så kan jag nog säga att Örebro säkrade sitt kontrakt till nästa år. Man är nu 9 poäng före Leksand igen, med 12 poäng kvar att spela om. Leksand har dessutom betydligt sämre målskillnad än vad ÖHK har, så i praktiken behöver Leksand ta 10 poäng mer än Örebro på de här 4 återstående matcherna. Det fattar nästan vem som helst att det inte kommer att hända. Så nu är frågan mer om Leksand ska sluta på 13:e eller 14:e plats i tabellen. Det återstår att se, men jag är inte helt säker på att det är positivt att sluta på 13:e plats, för om man tittar på de 2 senaste åren så har det näst sista laget i serien åkt ur båda gångerna. Leksand gjorde det 2015 och Modo gjorde det förra året. Samtidigt har jumbon klarat sig kvar båda gångerna. Modo gjorde det 2015 och Karlskrona gjorde det förra året. Dessutom känns det som att AIK är det lag i Allsvenskan som har klart bäst form, även om man förlorade i sudden mot Pantern ikväll. Jag tror AIK blir livsfarliga, både i slutspelsserien och vidare efter det. Skulle Leksand komma sist riskerar man visserligen att möta Mora i kvalet, men som formerna är nu så skulle jag nog dock ändå hellre ta Mora än AIK och definitivt hellre Bofors än AIK, om BIK nu skulle lyckas slå Mora i den Allsvenska finalen. Så ja, jag är lite delad faktiskt...

Kvällens 2 resultat:
Örebro - Malmö 2-1
Djurgården - Växjö 2-1 str

Djurgården gjorde det nödvändiga. Visserligen blev det inte 3 poäng, men 2 blev det och det gör att man bara är 2 poäng bakom KHK inför slutspurten nu...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0