BIK klara för direktkval efter rysare

En 3:e och helt avgörande match väntade alltså under måndagskvällen mellan Bofors och AIK, efter att BIK vunnit match 1 med 4-1 och AIK match 2 med 4-1. Jag trodde AIK skulle ta hem det, i synnerhet med tanke på hur man öste på i match 2, där det i princip bara såg ut som det var ett lag på isen, men här blev det en jämn historia igen. Iaf 1:a perioden. I 2:a växlade AIK upp och vann skotten med 15-8, men det var BIK som spräckte nollan när Victor Ejdsell kom fri mot Gasper Kroselj i AIK-kassen och satte 1-0 för hemmalaget. Simon Matsson styrde sedan in Carl Perssons skott och ökade på till 2-0 i 3:e perioden och det såg väldigt mörkt ut för AIK, för tiden rullade på och det såg ut att bli just 2-0. Det blev det inte. Med 19:23 på klockan, alltså 37 sekunder från slutsignalen, kom AIK's reducering. det stannade dock inte där. För tro det eller ej, med 7 sekunder kvar, alltså 30 sekunder efter reduceringen och med 19:53 på klockan, satt också 2-2 i nät bakom Emil Kruse, ett skott som styrdes på egen hemmaspelare och in i mål. wow, snacka om att ha marginalerna med sig för AIK, som också tryckte på för ett avgörande i 4:e perioden. Emil Kruse var dock tät och ju längre perioden gick, ju mer jämnade spelet ut sig och mot slutet av perioden var det nästan ett litet övertag för BIK igen. Inget avgörande föll dock där och isen fick spolas en gång till. I 5:e perioden var det också hemmalaget som tog över komandot och hade 8-2 i skott innan Cal Berglund, efter drygt 6 minuters spel, kunde göra 3-2 för Bofors.

Det gör alltså att AIK's säsong är över och att Bofors nu ställs mot Rögle i bäst av 7 i kampen om en plats i SHL nästa säsong. Bingo för Rögle skulle jag säga. Klart att man inte kommer segla hem det där och defilera med 4-0 i matcher, jag tror nog BIK kan bjuda visst motstånd, men att BIK ska slå Rögle över 7 matcher, nej, det tror jag inte. AIK hade kanske kunnat rubba Rögle, men här tror jag att Rögle vinner med 4-1 i matcher och med facit i hand kan jag väl känna lite att det väl var fan att Leksand inte kunde hålla den där 13:e platsen i tabellen. Jag ville absolut inte ha AIK, men BIK tror jag man hade tagit alla dagar i veckan och det tror jag också att Rögle gör nu. Allt annat är en megaskräll...

Resultat:
Bofors - AIK 3-2 SD

Totalt:
Bofors - AIK 2-1 i matcher (Bofors klara för direktkval mot Rögle)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0