Mer händer i Leksand

Truppen inför nästa säsong formas allt mer och nu står det klart att följande spelare från den gångna säsongen inte får förlängda kontrakt:

*Atte Engren
*Ben Youds
*Joe Piskula
*Markus Lauridsen
*Alexander Ytterell
*Janos Hari
*Eric Castonguay
*Sondre Olden

Mina tankar om det här är att det i det stora hela inte är några jättetapp. Klart vissa av de här killarna har tunga meriter och besitter en hög högstanivå, men under den gångna säsongen har de inte fått ut det i Leksand.

Atte Engren värvades som en tung KHL-målvakt med höga meriter. Han skulle vara den där trygheten längst bak under en säsong som vi visste skulle bli väldigt tuff, men jag tycker inte att han var det. Visst, han hade sina monsterinsatser, som exempelvis mot Frölunda i februari, shit så bra han var då, men de insatserna blandades med allt för många svajiga insatser och jag tyckte överlag att Haukeland var mer stabil än vad Engren var. Dessutom lär han bli alldeles för dyr för en allsvensk trupp, så jag tror inte att det här var ett så svårt beslut att ta.

Detsamma gäller nog både Youds och Piskula. Youds tyckte jag visserligen var bra och tar jag inte helt fel så hade han mest istid av alla i hela laget, typ 25min eller något. Prislappen lär nog som sagt dock vara alldeles för hög för en Allsvensk trupp, precis som piskulas prislapp. Piskula skulle vara den där tryggheten bland backarna, ungefär som Timander var 2013, Frögren var 2016 och som Fredrik Lindgren nog kommer att vara nu. Så blev det inte riktigt. Han gjorde inte bort sig på något sätt, men jag tror inte beslutet var särskilt svårt här heller.

ytterel ryktas till HV, men inget är klart än. Jag hade dock gärna sett honom kvar i leksand måste jag säga. han, tillsammans med Amnér, var lagets 2 bästa backar 2016 och oj så viktig han var i kvalet mot Modo. Det var han som till slut fick hål på Reideborn i match 3 och det var han som sköt 3-3 i game 7. Den här säsongen har han väl kanske inte glänst lika mycket, men i allsvenskan är jag säker på att han hade fått mer utrymme igen. Han själv vill väl dock säkerligen spela på en så hög nivå som möjligt, så får han chansen hos HV så är det klart han tar den. Så är det ju dessvärre när man inte spelar i landets högstaliga. Spelare riskerar att gå förlorade till SHL-klubbar. Titta bara på Bofors nu, som förlorar både Ejdsell, Carl Persson, Lennström och Emil Kruse till olika SHL-klubbar. Så att Ytterell vill fortsätta spela på en så hög nivå som möjligt är inget märkvärdigt, men det är tråkigt för Leksand...

Lauridsen var under en period dden i Leksand som hade gjort flest mål, vilket sa en del om lagets ofensiv. Lauridsen var stabil under stora delar av säsongen tycker jag, ett klart godkänt betyg, men hade jag fått välja mellan honom och Ytterell, så hade jag hellre haft kvar Ytterell, även om jag är övertygad om att Lauridsen också skulle göra ett bra jobb i Allsvenskan. Någon ny klubb är dock inte klar för honom, så kanske hamnar han i allsvenskan ändå.

På forwardssidan så har jag redan nämnt janos Hari. Hari var bra under säsongen i allsvenskan, var viktig i kvalet och gjorde där flera poäng. Hans beryktade tweet i inledningen av den säsongen blev ju sedermera en snackis, där han då sa att de som tvivlade på laget där och då, efter den knackiga inledningen, skulle få äta upp det senare. Oj så rätt han fick där, den gode Hari! Den här säsongen har det dock inte alls fungerat för honom och man såg nästan på honom nu i kvalet att han inte ville vara där, Han var klart tyngd av stundens allvar. Även tidigare under säsongen var det mycket felpassningar, tappade puckar, brända målchanser och onödiga utvisningar. när han dessutom gick ut och kritiserade fansen här i kvalet, för att det blev mentalt påfrestande när man hörde "publikens suckar" när man råkade passa fel eller göra något annat liknande, då fick han stora delar av alla blåvita fans mot sig, även om han säkerligen, egentligen, inte menade något illa med det. Han var pressad och tyngd av stundens allvar helt enkelt, men ja, Hari var bra under sitt 1:a år i föreningen, men mindre bra under det gångna året, så att han lämnar nu känns helt rätt och det tror jag även att han själv känner.

Detsamma gäller Olden. Han beskrevs som en ung spelare som inte hade blommat ut tidigare i Brynäs. det skulle han göra i Leksand, för potential fanns det i norrmanen. Tyvärr lossnade det inte nu i Leksand heller och jag tycker ärligt talat inte han gjorde så stort avtryck alls...

Castonguay svider lite att bli av med, för precis som med Ytterell så tror jag, är ganska säker på, att han hade producerat väldigt bra i Allsvenskan, precis som han gjorde i Tingsryd innan Leksand plockade honom. han var oprövad på SHL-nnivå, men jag tycker han överlag har hållt bra nivå över säsongen. Han kanske inte är en center för första eller andrakedjan i andra SHL-lag, men som center i tredje eller fjärdefemman kan han definitivt gå in, det tror jag, så att han fortsätter i SHL eller sticker utomlands är nog ganska troligt. Tror inte han spelar Allsvenskan iaf.

Utöver detta är det nu också klart att 2 ytterligare spelare stannar, nämligen Patrik Norén och bäst av allt, Jesper Ollas!

Norén var jag lite tveksam till innan säsongen, skulle en back från almtuna verkligen hålla i SHL? Det gjorde han. Han har växt väldigt mycket under säsongen och har väl generellt sett varit en av Leksands mest stabila och bra backar.

Att ollas stannar betyder massor. visst, hans gångna säsong var kanske inte strålande rent poängmässigt och han missade väldigt många målchanser, men han har ett enormt hjärta och att han nu väljer att stanna, det betyder så mycket mer än bara hans spel ute på isen. Laget kommer troligtvis bli väldigt ungt till hösten och då kommer han vara en av de äldre spelarna som kommer att vara lite av en mentor till de yngre. Han har hjärtat i leksand och att han nu väljer att stanna sänder signaler, väldigt bra signaler. Han har gått till Brynäs från leksand tidigare och han har varit stabil i SHL. Han skulle nog kunna få erbjudande från andra SHL-klubbar, men han väljer ändå att stana i Leksand. Han vill vara med på den här resan och det känns väldigt bra tycker jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0