SM-kvartsfinalerna, omgång 6

Dags för omgång 6 i SM-kvartsfinalerna och som bekant var det bara 1/4 matchserier som levde enda hit.

Omgång 6

Växjö - Linköping 2-1 SD

Växjö vänder alltså 0-2 i matcher till 4-2 i matcher. Wow! Ruskigt starkt får jag säga och den där segern i Linköping, när Rickard Gynge gjorde 1-2 och Patrik Lund 1-3 för Växjö blev viktig och när man sedan lyckades vinna hemma och hade 2-2 i matcher kändes det verkligen som momentum för de regerande svenska mästarna. Här var det dock LHC som länge såg ut att få till en 7:e och avgörande match hemma i Saab arena, för Chad Billins 0-1-mål efter drygt 14 minuter i 1:a perioden såg ut att bli matchens enda, men Växjö plockade målvakten med 3 minuter kvar och visst satt 1-1 i nät bakom David Rautio då. Snöpligt för LHC, som alltså hade haft ledningen så länge och bara var 02:02 från en game seven. Nu blev det inte det, för matchen gick till förlängning och i den 4:e perioden var det Växjö och Robert Rosén som avgjorde matchen efter 04:11. Det var bra tryck inne i Vida arena redan innan det, men nu stegrades ljudvolymen ytterligare, men återigen, snöpligt för LHC, som kämpade, krigade och var så nära att nå en 7:e och avgörande match.

Då är kvartsfinalerna hursomhelst färdigspelade och såhär slutade det då:

Skellefteå - HV71 4-0 i matcher (Skellefteå vidare till semifinal)
Frölunda - Djurgården 4-1 i matcher (Frölunda vidare till semifinal)
Linköping - Växjö 2-4 i matcher (Växjö vidare till semifinal)
Luleå - Färjestad 4-1 i matcher (Luleå vidare till semifinal)

Innan kvartsfinalerna drog igång tippade jag att Skellefteå, Frölunda, LHC och Färjestad skulle vinna sina matchserier. 2/4 rätt hade jag alltså där, men 0/4 rätt på antalet matcher. Jag trodde att Skellefteå skulle vinna med 4-1 i matcher och att Frölunda skulle vinna med 4-2 i matcher. Skellefteå vann med 4-0 i matcher och Frölunda med 4-1 i matcher. så nja, lite halvdåligt tippat av mig får jag säga.

Semifinalerna spelas nu enligt följande:

Skellefteå - Växjö
Frölunda - Luleå

Repris på förra årets SM-final alltså. Växjö har goda vibbar från förra årets finalserie och man kommer efter en grymt stark vändning i matchserien mot LHC, så jag tror definitivt inte att Skellefteå får en lätt resa här. Jag tror dock man drar det längsta strået över 7 matcher, även om växjö nog var sämsta tänkbara motståndet för Västerbottningarna. tror det kan gå till 7 matcher den här gången också, men den här gången vinner Skellefteå, 4-3 i matcher till SAIK.

Frölunda är i semifinal för 1:a gången på 10 år. Luleå har stuckit ut hakan och sagt att man ska ta guld. Frågan är om man lyckas ta sig förbi Frölunda? Jag tror man har goda chanser till att göra det, om Lassinantti håller sig skadefri och Lukas Wallmark fortsätter att leverera. Jag tror på luleå här. 4-2 i matcher till Luleå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0