Sluttabell av SHL 2015/16

Precis som i Allsvenskan tänkte jag nu ge er en sumering av sluttabellen av SHL säsongen 2015/16 och precis som i Allsvenskan så har ni mitt tippade placering inom parentes.

SHL 2015/16

1, Skellefteå 111p +57 (1)
2, Frölunda 104p +57 (2)
3, Linköping 94p +42 (5)
4, Luleå 92p +17 (4)
5, Färjestad 89p +11 (10)
6, växjö 87p +8 (6)
7, Djurgården 86p +9 (11)
8, Örebro 77p -11 (7)
9, HV71 75p -8 (3)
10, Brynäs 74p -5 (13)
11, Rögle 62p -29 (12)
12, Malmö 61p -37 (9)
13, Modo 49p -47 (8)
14, Karlskrona 31p -64 (14)

5/14 rätt alltså. Det är jag faktiskt nöjd med. Jag prickade in skellefteå, Frölunda, Luleå, Växjö och Karlskrona. Sedan var jag rejält ute och cyklade när det gällde framförallt Färjestad, men även HV71, Modo, brynäs och Malmö var ganska fel.

Skellefteå vinner alltså grundserien för 4:e! året i rad. Det är respekt. Det är häftigt. man gick upp i dåvarande Elitserien våren 2006, spelade kvalserien för att hålla sig kvar säsongen efter, men därefter har det gått spikrakt uppåt och man har nu varit i SM-final inte mindre än 5 år i rad. får se om det blir en 6:e. På de 5 åren har man 2 SM-guld och de är stora guldfavoriter senare i vår också.

Av de 6 främta lagen är det väl egentligen bara färjestad för min del som sticker ut. Jag trodde inte man skulle husera så högt upp i tabellen efter fjolårets fjasko, där man blev utslagna redan i playin och missade SM-slutspelet för 1:a gången på jag vet inte hur många år. Man har dock fått bitarna att kugga i under säsongen och Justin Pogge i mål tycker jag har varit riktigt bra. han har övertygat mer än Lars Haugen tycker jag.

Har Färjestad överraskat positivt så tycker jag att HV har gjort det motsatta. Jag trodde man skulle bli riktigt slagkraftiga med det där laget, när Martin törnberg kom hem och allt, men Johan Lindbom har inte lyckats få ihop det där laget till en maskin som drar åt samma håll. Stundtals har man sett riktigt bra ut, men dipparna är för djupa. Man har helt enkelt varit för ojämna under säsongens gång och därför hamnar man där man gör i tabellen och nu återstår det att se om man kan klara av Örebro i playinspelet. Jag är tveksam. Örebro har inte övertygat lika mycket som förra året, kanske en hel del beroende att Julius Hudasek inte har haft en lika strålande säsong som han hade förra året, men man har ändå ryckt upp sig här på slutet, efter att det ju t.o.m. fanns en liten risk att malmö skulle kunna gå förbi dem, och det är därför man trots allt blir 8:a. Malmö var som sagt på G där ett tag, men man tappade mot slutet och blir dessutom slaget av rögle, som därmed blir bäta lag i Skåne den här säsongen. Båda 2 håller sig dock kvar i SHL och det tror ja att man är nöjda med.

Modo trodde jag skulle rycka upp sig ordentligt jämt mot förra säsongen, där man slutade sist, men hade tur att få möta Vita hästen i direktkvalet istället för Malmö. Hade man fått möta Malmö då, ådå är jag inte alls säker på att Modo hade varit ett SHL-lag den här säsongen, men desto säkrare på att Leksand hade varit det. Nu blev det som det blev och återigen så är Modo där nere och harvar. Ehgentligen var hela lagbygget från början väldigt märkligt. Många transatlanter med grymma meriter, varvat med egna produkter, väldigt unga spelare, men inget däremellan och när import efter import floppade och fick lämna, både Ryan Wittney, Kyle Wilson och Maxim Lapierre, + Juha-Pekka Haataja, ja, då blev laget inte direkt starkare och att man hamnar där man hamnar i tabellen är egentligen inte så konstigt. Frågan är om man klarar ett kval även i år? Jag tror det, såvida man inte får möta AIK eller Leksand. Övriga lag som är kvar i leken tror jag trots allt inte kan matcha Modo över 7 matcher, men efter de här 2 bottensäsongerna för Modo är frågan hur man ställer om och vad man kommer göra till nästa säsong. Det ska bli intressant att följa.

Karlskrona trodde jag inte skulle ha mycket att hämta i SHL och det har man inte heller haft, men att man skulle vara såhär långt efter trodde jag inte. Sedan Honken kom in har laget visserligen vunnit en del och man når trots allt, till slut, över 30 poäng, men det blir i slutänden ändå hela 30 poäng upp till malmö över sträcket, alltså i stort sätt dubbelt så mycket poäng som KHK har skrapat ihop. Frågan är om man kommer klara ett kval? Det beror på hur det går ikväll skulle jag nog säga. Vinner AIK tror jag man får det tufft, men vinner Tingsryd kan det vara Karlskronas räddning, för jag har svårt att se Tingsryd vara bättre än KHK i bäst av 7, men å andra sidan, varför inte? Man har bara kört och kört hela säsongen, aldrig dippat och överträffat allas förväntningar innan säsongen. Att som en sådan lagmaskin möta ett sargat och trögt Karlskrona behöver nog inte vara så givet på förhand ändå. Det lär i sådana fall bli fullsatt i båda arenorna och det skulle nog kunna bli en lika stor hockeyfest som Leksand - Malmö förra året, så ja, jag vet faktiskt inte. Karlskronas SHL-statu till nästa säsong känns i vilket fall väldigt skör just nu...

vi avslutar med att meddela att Frölunda gjorde flest mål i serien, 169st. Det berodde nog delvis på den grymma form man visade upp i början av serien, där det blev flera storsegrar. LHC gjorde 163 mål och Skellefteå 160. Minst mål gjorde faktiskt Malmö, 116st, Modo 119 och karlskrona 120. KHK släppte dock in klart flest mål, 184st, att jämföra med Modos 166 och Malmös 153. Minst mål släppte Skellefteå in, 103st, Frölunda 112 och LHC 121.

Antal gjorda och insläppta mål speglar alltså tabellen ganska bra. Det är lag 2 som har gjort flest mål, följt av lag 3 och 1. Lag 1 släppte också in minst antal mål, följt av lag 2 och 3. Minst antal mål gjorde lag 12, följt av lag 13 och 14. Flest insläppta mål hade lag 14, följt av lag 13 och 12. Det speglar alltså den reella tabellen ganska bra.

Sammanfattningsvis så kan vi alltså säga att tabellen blev ungefär så som jag trodde på förhand. någon placering fel hit eller dit på lagen, men i stora drag ungefär som jag trodde. Den stora överaskningen för min del var Färjestad och Djurgården och den stora negativa överraskningen var HV och Modo.

Det får avsluta grundserien för säsongen 2015/16.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0