Sluttabell av Hockeyallsvenskan 2015/16

Nu, efter att Hockeyallsvenskan 2015/16 är färdigspelad, efter den 52:a och sista omgången i söndags, tänkte jag här ge er den slutgiltiga tabellen.

Såhär slutade det och jag ger er samtidigt min tippningsplacering innan säsongen inom parentes:

1, AIK 105p +51 (5)
2, tingsryd 101p +30 (10)
3, Oskarshamn 92p +5 (11)
4, Leksand 85p +7 (3)
5, Bofors 83p +17 (6)
6, mora 78p +11 (8)
7, Almtuna 78p 0 (12)
8, Timrå 77p 0 (9)
9, Västerås 75p -1 (1)
10, Pantern 73p +2 (13)
11, Vita hästen 72p -3 (4)
12, Björklöven 72p -19 (2)
13, Asplöven 59p -30 (7)
14, Sundsvall 42p -70 (14)

Börjar vi med mitt tips så ser vi att jag hade 1/14 rätt och det var Sundsvall i botten. Sedan var jag väldigt nära på både Leksand, Bofors och Timrå, bara 1 placering fel på dem, 2 placeringar fel på Mora. Jätefel hade jag på Västerås och Björklöven, som nog de flesta hade tippat i toppen av tabellen, så även jag, men båda 2 har floppat ordentligt, men åt andra hållet har Tingsryd och Pantern överraskat positivt. Pantern trodde jag inte skulle ha något i HA att göra och att man skulle få slåss och kriga för sin existens där in i det sista, men tvärtom så var man med och slogs om topp 8-platserna in i det sista och slutar t.o.m. före 2 av förhansfavoriterna, Hästen och Björklöven. enormt starkt av Pantern, men givetvis ännu starkare av Tingsryd. Tänk att man slutae 4:a i Hockeyettans grupp F hösten 2014, tog sig till Allettan, där man senare fick gå via playoff till kvalserien, gick hela vägen och där man under hela den här säsongen har överraskat alla, gång på gång. Man har egentligen aldrig dippat. Man har hållt en stabil nivå hela vägen, verkligen fått ihop laget, som drar, rycker och sliter åt samma håll och se hur långt det har räckt. Nu är man framme i den allsvenska finalen och har chansen att gå upp i SHL. Man knäpper lag som Leksand och Västerås på näsan, ett Västerås som var snubblannde nära att ta steget upp i SHL redan förra året, samtidigt som Tingsryd kvalade sig upp i Allsvenskan, och när man missade 2 gånger om var storfavoriter till att göra det i år istället, men som har sjunkit som en sten genom tabellen, efter den fina inledning som man faktiskt hade och där man ledde tabellen och låg precis där man ville ligga en bit in i säsongen, tills det där raset kom...

Ja, nu är redan mycket sagt om flippar och floppar den här säsongen, men jag måste trots allt nämna leksand. Att få ihop ett i princip helt nytt lag, det är inte lätt. När alla spelare utom typ 3 lämnade inför den här säsongen, när cirkusen i föreningen fortsatte under hösten och där Tore jobs till slut fick sparken, efter att han värvat in Patrik White, som inte gjorde någon glad och som blev kortvarig i klubben, och ersattes av ett sportråd, där även VD Kjell Kruse till slut lämnade sin post och där inte minst de sportsliga resultatetn uteblev. Där man var nere och vände som jumbo i tabellen efter 24 spelade omgångar och där då även tränare Sjur Robert Nielsen fick foten och ersattes av Perra Jonsson. Då började förvandlingen. Från ett lag med noll självförtroende, där ingenting stämde och där man radade upp förlust efter förlust. Plötsligt började man vinna och man vann mycket, så mycket att det räckte hela vägen till en 4:e plats i tabellen och jag upprepar, om man hade spelat som man har gjort nu under 2:a halvan av säsongen hela vägen, redan från början, då hade man i den här grundserien stannat på 104 poäng, exakt 2,0 poäng i snitt/match och man hade då alltså slutat 1 poäng bakom AIK och varit i Allsvensk final nu. man kan alltså verkligen säga att 1:a halvan av den här säsongen satte käppar i hjulen för de blåvitas framfart, men ändå. Att nå såhär långt, efter en så usel start av säsongen, det är stort tycker jag. Jag minns att jag då sa att "om vi ens tar oss till slutspelsserien, då är jag mer än nöjd". Det har vi gjort nu, med råge dessutom och jag vidhåller vad jag har sagt innan, Leksand har varit nere i den djupaste skiten den här säsongen, men är på väg upåt med en kraftig trampolineffekt och har egentligen allt att vinna nu. det är en situation som vi inte riktigt är vana vid, men det är bara att köra och se hur långt det räcker, för, som sagt, vi har inget att förlora!

Sänker vi blicken ytterligare i tabellen så ser vi att Asplöven och Sundsvall får kvala för att hänga kvar i serien. Jag hoppas i synnerhet att Asplöven fixar det, men det lär bli galet tufft för båda 2. Västervik är i kvalserien för 2:a året i rad, man var inte långt bort förra året och lär inte bli mindre farliga i år. Södertälje och Troja har visserligwn ett playoff 3 att klara av innan man är i kvalserien, men jag har svårt att se att Kristianstad och Visby ska kunna hota dem, så jag lutar åt en kvalserie med Asplöven, Sundsvall, Borlänge, Västervik, södertälje och Troja och då vetitusan om varken Sundsvall eller Asplöven klarar av det, tyvärr...

Avsslutningsvis kan vi säga att AIK gjorde flest mål i serien, 176st. Bofors gjorde näst flest, 171st. 3:a på den listan blev faktiskt Leksand med 152 mål. Ett skapligt hopp där alltså.
Minst mål gjorde Sundsvall, 106st. Pantern gjorde 119 och Hästen gjorde 126st.
Minst mål släppte Tingsryd in, 111st, mot AIK's 125. Pantern var också med i den fighten. Man släppte in 117st, näst minst i hela serien. Det är alltså 2 nykomlingar som släpper in minst mål i hela serien. Det är värt att notera tycker jag. Sedan har vi Timrå på 120st, som sagt AIK på 125 och Oskarshamn/Hästen på 129.
Flest mål har Sundsvall släppt in, 176st. Asplöven har släppt in 165st och Björklöven 160. Det speglar alltså tabellen ganska bra, men sedan har BIK släppt in 154 mål och Västerås 148. Därefter har vi Leksand med 145 insläppta.

Vi kan alltså sumera tabellen som så, att AIK och Tingsryd spelar allsvensk final, Oskarshamn, Leksand, Bofors, Mra, Almtuna och Timrå spelar Slutspelsserien, Västerås, Pantern, Vita hästen och Björklöven har spelat klart för säsongen och Asplöven och Sundsvall får kvala sig kvar i serien.
Tingsryd och Pantern är säsongens flippar och Västerås och Björklöven säsongens floppar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0