SM-semifinalerna, omgång 7

Så var det då dags för den 7:e och helt avgörande matchen mellan Skellefteå och Växjö. Ett Skellefteå som aldrig under de här åren som man har dominerat svensk hockey har varit i en game 7, och ett växjö, som kvitterade med 19:59 på klockan i match 6 och som sedan vann i förlängngningen. Jag hade satsat mina slantar på Växjö innan den här 7:e och avgörande matchen om jag hade varit tvungen att satsa, men såhär gick det.

Omgång 7

Skellefteå - Växjö 3-2 SD

Det satt långt in, men till slut gick ändå Skellefteå segrande ur det hela. Arenan skapae stundtals under matchen ett riktiht bra tryck, men det var Växjö som tog ledningen, precis som senast uppe i Skellefteå kraft arena. dD hade man klara 1-3, men SAIK vände och vann. Nu hade man 0-1, men Skellefteå vände till 2-1, vilket också såg ut att bli slutresultatet, men återigen, för 2:a matchen i rad, lyckades Växjö göra mål när man plockade Stefan Steen. Nu satt kvitteringen i nät med 36 sekunder kvar att spela. Wow säger jag bara! Att man gör mål när man har plockat målvakten en gång är ganska osannolikt bara det. Att man gör det två matcher i rad, det finns nästan inte, men det gjorde man och matchen gick till förlängning. Där fick Växjö ett jätteläge att avgöra precis i inledningen, när Jimmie Erikson drog på sig 2+2 och Växjö alltså skulle få spela powerplay i hela 4 minuter. Ajajaj, Jimmie Eriksson av alla människor också, men genom heroiskt spel och enorma uppoffringar lyckades Skellefteå ändå rida ut stormen, trots ett massivt Växjötryck nere mot Markus svensson. Shit vad nära det var att Växjö avgjorde där, men det gjorde man inte och istället kunde erik Forssell bli matchhjälte för Skellefteå när han strax efter att hemmalaget blivit fulltaliga satte 3-2 bakom Stefan Steen.

såhär slutade det alltså:

Skellefteå - Växjö 4-3 i matcher (Skellefteå klart för final)
Frölunda - Luleå 4-2 i matcher (Frölunda klart för final)

Jag trodde inte att Växjö skulle bli någon lätt match för Skellefteå innan den här serien drog igång och det blev man inte heller. Jag trodde att det skulle kunna gå till 7 matcher och det gjorde det ju också. Jag trodde att Skellefteå där skulle dra det längsta strået och det gjorde man ju också. Jag tippade alltså rätt här, 4-3 i matcher till Skellefteå.

I den andra matchserien trodde jag att Luleå skulle vinna med 4-2 i matcher. Rättt resultat, men fel lag alltså. Frölunda vann med 4-2 i matcher, men det var ändå bra tippat av mig får jag säga.

Nu väntar en final mellan Skellefteå och Frölunda, Skellefteås 6:e raka final, Frölundas 1:a på 10 år. Det är 1:an och 2:an från grundserien också, 111 resp. 104 poäng. Växjö, som skakade Skellefteå på riktigt här stannade på 87 poäng och var där bara 1 poäng från att missa direktplatserna till kvartsfinal och alltså hela 24 poäng bakom just Skellefteå. Ändå var man väldigt, väldigt nära på att skå ut Skellefteå över 7 matcher. Nu gjorde man inte det och i den här finalen tror jag Skellefteå drar det längsta strået. Man har visserligen darrat lite här på slutet och jag tycker inte man har varit så dominanta som man har varit tidigare, samtidigt som Frölunda imponerade mot Luleå. det känns på något sätt som att Frölunda är på väg uppåt i form och Skellefteå på väg neråt. Så jag garderar mig och blir inte förvånad om Frölunda vinner guldet, men mitt grundtips är ändå 4-2 i matcher till Skellefteå, trots att Frölunda har vunnit 3/4 matcher mot Skellefteå under grundserien.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0