Nytt in i Leksand

Leksand har landat ytterligare 2 nyförvärv, + 2 ganska väntade signaturer, inför nästa års trupp.

Det handlar om:
*Markus Luritsen från AIK
*Olle Alsing från Almtuna
*Johan Olofsson från Färjestad
*Henrik Haukeland

Haukeland var kung i mål och en stor, stor orsak till att Leksand kunde gå hela vägen i kvalet mot Modo. Han sades redan direkt efteråt vara klar för 2 nya år i klubben, men han själv dementerade det, sa att han inte hade skrivit på något alls, men nu är han alltså officiellt klar och det är en väldigt skön förlängning känner jag. In med en rutinerad målvakt bredvid honom, så tror jag målvaktssidan kan bli riktigt bra till nästa säsong.

Johan Olofsson trivdes väldigt bra i Leksand när han var utlånad från Färjestad, snittade över 1 poäng/match och ville egentligen inte alls tillbaka till Färjestad när han kallades tillbaka dit. Nu är han klar för Leksand och jag tror han mycket väl kan ta ytterligare steg under den kommande säsongen och få en stor roll i det här laget.

Sedan har vi nyförvärven, Lauritsen och Alsing. Precis som med Norén och Castonguay känner jag lite sådär inför de båda herrarna. Tror det hade varit väldigt bra nyförvärv på Allsvensk nivå, men i SHL... Nja, det känns tveksamt. Känns nästan lite som man håller på att värva ihop ett väldigt slagkraftigt och bra lag för Allsvenskan, som att man fortsätter på det spår man skulle ha tagit om man inte hade gått upp i SHL. Det är väl på sätt och vis bra att man inte avviker från vad man har sagt att man ska göra, men samtidigt tror jag man behöver mer rutinerade pjäser nu framöver, spelare med SHL-rutin, som alla de här yngre spelarna kan luta sig mot, som kan vara lite som mentorer för dem, spelare som har varit med på den nivån tidigare och som vet vad som krävs. Jag har ingen aning om vilka pengar man har att röra sig med nu när det gäller nyförvärv, men att få in någon i laget som kan agera typ Jonas Frögren, lite lagpappa, tror jag är prioritet nu. En stor, stark och rutinerad back, en etablerad målvakt och en eller ett par forwards av rang, det är vad jag först och främst skulle vilja ha in i det här laget nu.

Samtidigt som dessa nya spelare presenterades står det också klart att krigaren Viktor Mårtensson inte får förlängt kontrakt. Mårtensson var en liten skrällvärvning inför Leksands 2:a säsong i SHL förra gången, gjorde inte jättestort väsen av sig då, men var sådär tuff och hård och möta som han skulle vara. Han följde sedan med ner i Allsvenskan och var nu med att ta upp laget i SHL igen. Tyvärr har han varit skadad en del under säsongen och har haft svårt att platsa på fyra kedjor. Tråkigt för Mårtensson, som har varit en väldigt uppskattad spelare också bland fansen, men jag hoppas han hittar en ny tillvaro där han blir precis lika jobbig att möta som han har varit nu i Leksand och tidigare i Västerås.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0