Inför ikväll

Jag skrev ett sådant här inlägg förra året också, då inför game seven hemma mot Malmö, där allt skulle avgöras. Då var det ångest, ångest och ännu mer ångest. Klart man sa att man skulle gå ut och njuta av det här, för "det är sådant här man vill uppleva som hockeyspelare", men klart som fan att man inte njöt där och då. Det var oerhört pressat, allt tryck vilade på Leksand, det var Leksand som hade allt att förlora, Malmö hade bara allt att vinna och det gjorde man också.

Nu är det dags för Leksand att skriva om den sagan, för nu är det omvända roller. Det är Leksand som bara kan njuta av det här, bara gå ut och ha kul, medan Modo har en enorm press över sig, för man har allt att förlora, Leksand har allt att vinna, i synnerhet med tanke på hur säsongen har utvecklat sig.

Jag kan lova att det är ångest, chock och ännu mer ångest i Övik just nu och jag läste t.o.m. någon där uppifrån som sa att "åker vi ur nu, då kommer det ta lång tid innan vi kommer tillbaka". Det var ingen av spelarna eller ledarna, de uttalar sig inte i media såhär innan match, men att bygden i stort känner så, det gör inte direkt pressen på spelare och ledare mindre.

Nej, det är Leksand som har allt att vinna ikväll. Skulle vi inte gå upp nu så är det faktiskt inte ens något misslyckande. Det här laget har gjort en så jäkla grym resa, en av de häftigaste klättringarna i modern hockeyhistoria och nu står man här, inför en helt avgörande match, med allt att vinna. 60 minuter som kommer att avgöra allt och att vi ens har tagit oss hit, det är en bragd bara det och med tanke på vilka krigare som finns i det här laget och hur många av dem som har kontrakt över nästa säsong, så tror jag det kan bli riktigt, riktigt bra tills dess.

Matchen ikväll då?
Ja, jag tror att det finns 2 möjligheter. Antingen får Modo in en tidig ledning, rider vidare på den och seglar ifrån till en säker ledning där man kan slappna av och säkra kontraktet, eller så blir det en jämn historia, där det länge står 0-0 och där Leksand kanske t.o.m. kan ta ledningen till slut. Blir det en sådan matchbild, en jämn match, där Haukeland (jag förutsätter att det är han som kommer att stå) håller tätt och spikar igen, då tror jag Leksand har ett övertag. För, ju längre av matchen som går och Leksand håller nollan, ju större chans tror jag at man har. Nyckeln för Modo är alltså att få in ett tidigt ledningsmål, nyckeln för Leksand att hålla emot och till slut dra nytta av en jämn match där nerverna till slut kommer att synas utanpå Modospelarna.

Så, mina damer och herrar, alla vita och blå där ute, nu går vi ut och bara njuter av det här och har roligt, för jävlar vad de darrar i Övik just nu, jag lovar!
#Vadsomänkrävsvigördettillsammans
#Krigare
#LTJD

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0