Genomgång av truppen

Nu efter att säsongen är avslutad och fick ett lycklit slut, som nog knappt någon hade vågat hoppas på, så har ledningen i Leksand, med sportrådet i spetsen, en tuff uppgift framför sig, att bygga ett slagkraftigt SHL-lag av det här laget, där många spelare redan har kontrakt över nästa säsong också, eftersom att tanken var att man skulle satsa långsiktigt i Allsvenskan.

Det tar vi dock i ett senare inlägg, hur och vilka som har kontrakt i klubben, men här tänkte jag göra en ny genomgång av den trupp man hade under säsongen som var, med reservation för att jag kan missa någon enstaka spelare.

Vi börjar med grundtruppen, som den såg ut när säsongen startade.

Målvakter

Henrik Haukeland

Redan när jag gick igenom truppen i november tyckte jag att Haukeland hade presterat bättre än vad Tuohimaa hade gjort i de få matcher som han hade fått chansen i och det står jag fast vid, med den skillnaden att Haukeland växte till en ren vägg i kassen ju längre säsongen gick, var given etta i kvalet och en stor bidragande orsak till att det räckte hela vägen. Har en jäkla förmåga att ladda om och studsa tillbaka efter en mindre bra insats. Kan ev. behöva höja lägstanivån litegrann, men toppen håller definitivt för SHL.

Frans Tuohimaa

I november var jag inte särskilt imponerad av finländaren. Stundtals kunde han blixtra till, men överlag var det för svajigt och den bilden står jag fast vid. Fick mestadels agera båsöppnare när säsongen skulle avgöras, men även om han stod de flesta matcherna under hösten och även en del under våren så tycker jag redan från start att Haukeland var vassare.

Backar

Simon Erlandsson

Erlandsson tyckte jag inte gjorde så mycket väsen av sig i november, men gjorde vad han skulle göra. Han har fortsatt att jobba i det tysta, men haft svårt att ta plats i laget nu mot slutet. Trodde nog han skulle ta större kliv framåt den här säsongen än vad han har gjort, så nja, ett tveksamt betyg på den gode Erlandsson...

Robin Jacobsson

I november tyckte jag att Jakobsson levde upp till förväntningarna. Han var stor, tuff och rejäl. Det har han fortsatt att vara. Tyvärr blev han ju skadad här i matchserien mot Modo, men fram tills dess var han riktigt bra, en backbjässe, kort sagt.

Alexander Ytterell

Ytterell tyckte jag innan säsongen var ett av de bästa nyförvärven. I november hade han definitivt levererat och sedan dess tycker jag att han har vuxit en storlek till. Har varit riktigt bra här mot slutet och levererat massor, inte minst i matchserien mot Modo. Kan nog sträcka mig så långt som till att säga att han nog t.o.m. var en av Leksands bästa spelare där.

Viktor Amnér

Amnér hade levererat som tusan då i november och det gjorde han hela grundserien. Sedan försvann han lite här mot slutet. Klarar dock, trots det, ett klart godkänt betyg och har generellt varit en av de absolut bästa spelarna sett över hela säsongen. Hade nog varit väldit atraktiv för andra SHL-klubbar om Leksand inte hade gått upp, i synnerhet om han hade hållt standarden som han höll hela grundserien. Wow säger jag bara!

Matias Lassen

Lassen var lite som erlandsson i november tyckte jag, jobbade i det tysta, men gjorde vad han skulle. Ungefär så har han också fortsatt. Han har gjort vad han ska, men är ingen som tilldrar sig rubriker direkt, ingen som syns sådär jättemycket, men bra har han mestadels varit, så han får ett godkänt även han.

Jonas Frögren

Frögren hade varit skadad i höstas, kom tillbaka, men drog upp skadan igen. Blev borta en tid och av det jag hade sett av honom då var jag inte jätteimponerad. Tyckte att han hade sett sina bästa dagar, men oj, oj, oj som han har växt, i synnerhet här i kvalspelet! har varit en av de klart bästa spelarna där, offrat sig hänsynslöst och rev ner otaliga applåder från hemmapubliken under matchserien mot Modo. Har nu avicerat att karriären är över, men han fick iaf avsluta på topp, med att ta upp Leksand i SHL, den gode Frögren.

Tobias Ericsson

Ericsson hade definitivt inte varit dålig då i november, men heller inte öst in poäng. Jag var inte jätteimponerad av honom, men han växte. försvann dock till AIK strax innan transferfönstret stängde.

Forwards

Martin Grönberg

Ungefär som Erlandsson så hade jag trott att Grönberg skulle ta större kliv till den här säsongen. Han hade inte varit dålig, men heller inte glänst. Tycker han växte ju längre säsongen gick och avgjorde inte minst matchen i Övik som gjorde att Leksand reducerade till 1-2 i matcher. Viktigt!

Viktor Mårtensson

Mårtensson hade svårt att ta plats redan i höstas, vilket jag tyckte var lite anmärkningsvärt, med tanke på att han var en av de få i det här laget som var med i SHL säsongen innan, men han har fortsatt att ha det ganska tufft att ta plats. När han väl har fått chansen tycker jag inte att han har varit dålig, men som sagt, har haft svårt att ta plats i fyra kedjor.

Janos Hari

Det tog tid, men när Hari väl kom igång, då gjorde han det ordentligt, jorde massor poäng, men blev sedan skadad. Kom tillbaka och har levererat efter det också. Kanske inte stuckit ut sådär överdrivet mycket här mot slutet, men han bidrar, det råder det ingen tvekan om.

Martin Karlsson

Tyckte Martin kom igång bra på säsongen och gjorde väl mål där ganska tidigt, men sedan avtog det litegrann, tyckte jag där i novembber, och ungefär så har det fortsatt. Han har väl haft det lite tufft, blixtrat till då och då och inte minst irriterat framför kassen, precis som han ska göra.

Jon Knuts

Jag var lite besviken på Knuts där i november, tyckte man kunde förvänta sig mer av honom, men trodde samtidigt att han skulle kunna bli viktig i ett ev. kvalspel framåt vårkanten och oj så rätt jag hade! Han var kanske ingen stjärna i grundserien, poängen och målen trillade in då och då, men här i kvalspelet har han lyft sig flera nivåer och öst in mål och poäng. Varit oerhört viktig för det här laget!

Lukas Ericsson

Jag tyckte att Lukas hade gjort det okej där i november, men inte mer än så. Tycker dock även han har växt här mot slutet och dessutom gjort en hel del poäng, så han får ett klart godkänt betyg även han.

Fredrik Forsberg

Forsberg hade en blixtrande inledning av serien och gjorde en hel del mål. Tyvärr blev han ju skadad och fick resten av säsongen spolierad, men fortsätter han i samma spår under den kommande säsongen så har han definitivt chans att platsa i ett SHL-lag, trots sin ringa ålder.

Tommi Paakkolanvaara

Paakkolanvaara var jag inte heller helt nöjd med i november. Tycker väl inte heller nu att han har gjort så mycket poäng som iaf jag trodde på förhand att han skulle göra, men han har inte varit dålig heller. Tror nog han bidrar mer i det tysta än vad man tror, men sett till de förväntningar man hade på honom tycker jag dock inte han har levt upp till dem, rent resultatmässigt. Han får dock ett godkänt betyg ändå.

Lars Bryggman

Jag trodde på Bryggman innan säsongen, men han fick det aldrig riktigt att lossna i Leksand och tradades tillbaka till Asplöven mitt under säsongen, mot att Leksand fick johan Porsberger, vilket jag väl lugnt kan säga att Leksand tjänade på.

Mike Embach

Kom aldrig igång och hade redan lämnat klubben i november.

Brock Montpetit

Med tanke på hur mycket poäng han gjorde i Västerås förra säsongen så hade han inte levererat på den nivån man kunde vänta sig då i november. Han hade börjat komma igång lite smått då och likt Hari kom han sedan att leverera när han väl fick det att stämma. Växte betydligt nu mot slutet och var riktigt bra i kvalspelet. Fick ju dessutom göra det smått ofattbara 3-4-målet i game seven och den gode Montpetit förstod knappt vad han hade ställt till med, för han var ju bara "en vanlig amerikan". Det går inte annat än att ge Montpetit ett klart godkänt betyg, trots en slowstart av säsongen.

Utöver dessa spelare, som ingick i truppen från start, tillkom följande spelare under säsongen.

Tobias Forsberg

Värvades tillbaka igen mitt under säsongen. Har varit Leksand trogen i typ 4-5 säsonger eller något, innan denna, och efter en lite osynlig start tycker jag att Tobbe växte in i sin gamla roll igen och krigade, precis som Frögren, och gav allt för skölden. Klart godkänt och en bra värvning tycker jag.

Patric White

Blev Tore Jobs sista värvning innan han fick sparken. White blev heller inte långvarig i klubben och gjorde väl egentligen ingen leksing glad.

Alen bibic

Bibic var i Leksand under en kortare period, på lån från Rögle, där han hade haft svårt att ta plats. Blev tyvärr också skadad och kallades sedan tillbaka till Rögle igen.

Johan Porsberger

Tradades till Leksand från Asplöven och levererade direkt. Var en av de mest framstående och mest poängstarka spelarna i laget och det går inte annat än att ge Porsberger ett klart godkänt betyg!

Johan Olofsson

Lånades in från Färjestad typ 1 match först, där gjorde han mål direkt. Sedan gick han tillbaka till Färjestad, men Leksand lyckades låna honom innan transferfönstret stängde igen och Olofsson snittade då över 1 poäng/match i den blåvita tröjan, innan han, mitt under matchserien mot modo, kallades tillbaka till Färjestad p.g.a. skador i deras trupp, men Olofsson förtjänar ändå ett klart godkänt betyg.

Utöver dessa har vi en rad juniorer som har fått chansen i A-laget. William Wikman, Simon Norberg, Isak Skedung, Sebastian Björnstad, Tom och filip Hedberg, för att nämna några. alla har gjort avtryck, gjort det väldigt bra och fått spela mer eller mindre. Det ser kort sagt lovande ut på junuorsidan för Leksands del framöver.

Alla ovanstående spelare i all ära, men utan en bra ledare är det ändå svårt att nå såhär långt. Sjur Robert Nielsen och Johan rosén var kvar i båset från SHL-säsongen inan och det fanns de som sa att det sista man skulle göra var att sparka dem, för då var allt SHL-mässigt borta. När man låg sist i Allsvenskan 21 november fanns dock ingen annan utväg och Nielsen fick gå. då klev en Värmlänning in i båset istället. Perra johnsson. Hur han har gjort efter det att han klev in i båset vet han nog knappt själv, men något gjorde han. Han fick ihop gruppen, fick alla att dra åt samma håll och som de gjorde det! Det är bara att lyfta på hatten. wow!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0