Tabelltippning SHL 2015/16

Jamen varför inte, vi kör en tabelltippning av SHL också, även den baserad på min känsla.

Såhär tror jag det slutar:

1, Skellefteå
2, Frölunda
3, HV71
4, Luleå
5, Linköping
6, växjö
7, Örebro
8, Modo
9, Malmö
10, Färjestad
11, Djurgården
12, Rögle
13, Brynäs
14, Karlskrona

kanske är det baserat på hur Skellefteå har domunerat stora delar av de senaste säsongerna, men jag tror man gör det igen. för typ 3:e året i rad vinner man grundserien.

Frölunda har känts väldigt starka i CHL. Nu är CHL och SHL 2 olika saker, men jo, jag tror Frölunda lever upp till förväntningarna även i år och slutar 2:a i tabellen, precis som förra säsongwn.

Där bakom tror jag att HV får ett rejält uppsving jämt mot de 2 senaste säsongerna. Förra säsongen slutade man visserligen 5:a i serien, men återkomsten för Martin Törnberg + Mattias tedenby och alla andra stora namn man har i sin trupp tror jag kommer göra att man kommer vara med och slåss i den absoluta toppen av serien.

Luleå har toksatsat. Jag vet inte hur många extremt etablerade namn man har plockat in och får man bara ihop den truppen, då lär man bli väldigt, väldigt giftiga i vinter och det kan mycket väl räcka ännu längre än till en 4:e plats i tabellen.

LHC har likt Frölunda sett starka ut i CHL, men jag tror trots det att det blir 1 placering sämre i den slutgiltiga tabellen för "Clubben" jämt mot förra säsongen, då man slutade 4:a.

De regerande svenska mästarna, Växjö, tror jag inte alls på. Varför vet jag inte riktigt, men magkänslan säger att man kommer få det jobbigare i vinter. Slutspel når man, men jag vetitusan om man tar sig förbi kvartsfinalerna...

Örebro når också slutspel och kanske har de t.o.m. större chans att ta sig förbi kvarten än vad Växjö har, magkänslan säger det och man lär fightas om den där sista direktplatsen, men Växjö bör ha ett starkare lag på pappret, så de återfinns ändå före ÖHK i tabellen.

Efter förra säsongens jumboplats tror jag att Modo studsar tillbaka och med god marginal undviker kval till våren.,detta trots den svajiga försäsong man har haft, där man exempelvis har förlorat mot Sundsvall. alla klasspelare man har värvat, Ryan Witney, Bill tomas, Noah Welch osv. lär göra stor skillnad och jag tror det kan räcka hela vägen till SM-slutspel för Modo i år.

malmö når också playin. Ja, jag tror faktiskt man kommer vara med och kriga om en slutspelsplats in i det sista. Playin når man i vilket fall och sedan får vi se hur långt det räcker. Kval för att hålla sig kvar blir det inte i Malmö iaf.

Det blir det inte heller för Färjestad, men återigen tror jag man floppar. Man är vidare till sextondelsfinal i CHL nu, men trots Magnus Nygrens återkomst känns man inte särskilt starka. Man brukar förvisso alltid krångla sig till slutspel på något sätt och skulle man få möta Örebro i playin så kanske man krånglar sig vidare ändå, men frågan är om man gör det den här säsongen, eller om det blir 2:a året i rad som SM-slutspelet avgörs utan Färjestad. Jag tror det finns risk för det...

Djurgården och Rögle kommer att ha spelat klart efter grundserien. Patrik Toresen lär garanterat göra skillnad i DIF och Tomi Sallinen och co. i förstakedjan är vass, men backsidan är ung och relativt orutinerad, så jag tror inte det räcker till playin den här säsongen för DIF. Rögle klarar sig undan kval som nykomling i serien och om Lars Volden kan göra en lika fin säsong i SHL som han gjorde i Allsvenskan kan det kanske t.o.m. räcka till en placering högre upp än 12, men något slutspel blir det inte för RBK. Man lär snarare få kämpa för att undvika kval, men jo, jag tror man klarar det till slut, eller ska det bli ännu en vända i högstaserien för att sedan åka ner direkt igen, som det har varit de senaste gångerna man har varit uppe?

Brynäs har blandat och gett under försäsongen. Man slog Leksand med 4-1, men fick dagen efter stryk mot samma lag med 5-2. Man slog Djurgården med samma siffror igår, men har även förlorat med 3-2 mot almtuna. Brynäs känns inte särskilt starka i år och jag tror man kommer fightas med i första hand Rögle om att undvika kval, men jag tror man förlorar den kampen och får kvala sig kvar i serien.

Det kommer också Karlskrona att få göra. Man imponerade i Hockeyallsvenskan förra säsongen och har värvat en del, men nja, jag tror man får det väldigt svårt att undvika kval i Blekinge till våren...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0