Salo lämnar Leksand

Tommy Salo har nu, återigen, avgått som sportchef och den här gången lär det vara definitivt.

Orsaken ska fortsatt vara sammarbetssvårigheter med den nye klubbdiriktören, Kjell Kruse.

Droppen ska tydligen ha varit då Kruse ställde in ett möte som salo ville ha med Appelgren och gänget. Då gav han ett ultimatum till styrelsen, Salo eller Kruse. Den lika färske VD:n, Anders Holst, valde då Kruses sida, tyvärr får jag nog säga.

Mats Wennerholm skrev idag en krönika om att Leksand i och med Salos avgång har förlorat en stor del av sin skäl. Det kan jag tyvärr hålla med om. Salo har verkligen tagit upp det här laget, efter att man släpats i skiten under så många år, misslyckats i kvalserie efter kvalserie, missat återtåg efter återtåg, haft ekonomiska bekymmer, ja, t.o.m. varit nära konkurs. Hans fingertoppskänsla har varit enorm. Han plockade hit en ratat målvakt i Oscar Alsenfelt, fick en nästan slocknad stjärna i Johan Ryno att återigen lysa klart och gjorde en bortglömd back som Patrik Hersley till landslagsspelare. Dessutom tog han in en helt okänd tränare från Mariestad av alla ställen i Andreas "Äpplet" Appelgren, som också han har gjort underverk med det här laget. Han har trott på sina spelare och vi såg hur långt det räckte förra säsongen, till en 7:e plats i tabellen när den sumerades. Salo värvade friskt inför den här säsongen, men insåg sina misstag relativt snabbt och tvekade inte att agera. Spelare efter spelare rök och nu var/är han och Appelgren på god väg att vända den här skutan. De 7 raka förlusterna i inledningen av serien ligger fortfarande till last, men man är inte alls avhängda numera, utan är i högsta grad med och fightas och jag blir inte förvånad om man lyckas kravla sig över det där sträcket till slut.

Nu får vi se hur resan fortsätter utan Tommy Salo, men precis som Wennerholm är inne på så tror jag tyvärr att Leksand här har tappat en stor del av sin skäl. Enligt mig borde Kruse ha fått gå. det är inget svårt val alls, men det är lätt för mig att sitta och säga det. Holst valde ju själv in Kruse som klubbdiriktör, så klart han tror på honom. kruse är säkert en kompetent herre, men har han hjärta för klubben? Har han samma intensivt brinnande hjärta som Salo har för Leksands IF? Högst tveksamt. Nej, tyvärr så tror jag, återigen, att man tappar mycket av sig skäl i och med Salos avgång. Få har gjort så mycket för klubben som han har gjort under de här 4 åren och han kommer definitivt att vara saknad...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0