Upploppet av Allettorna

Vi kör lite Div. 1 såhär på fredagen.

Har jag räknat rätt är det bara en match kvar för de flesta i Allettan Norra, utom för Björklöven och Örnsköldsvik. Björklöven har gått fram som en ångvält och leder serien med 33 poäng på 12 matvher och en målskillnad på sanslösa 60-18 (+42). Sundsvall jagar där bakom, men båda dessa är givetvis klara för playoff. Det är också Piteå, som har 28 poäng. Östersund har sedan ett gyllene läge att ta den sista playoffplatsen. Man är nämligen 3 poäng före Kiruna, med en match kvar att spela. I princip krävs det alltså seger för Kiruna och förlust för Östersund. Helst ska det dessutom vara stora siffror. Så ja, Östersund har helt klart en fördel där.

Lite kul kuriosa är ju att Björklöven i onsdags spelade borta i sin egen hemmahall, Umeå arena. Teg spelar ju nämligen också i samma hall. Det konstiga var bara att nu var det bara drygt 700 personer på pkats, medan det i vanliga fall när Björklöven spelar, brukar vara över 2000 personer på läktarna.

I Allettan Mellan har vissa lag en match kvar att spela, andra 2. Huddinge leder tabellen, 4 poäng före Visby, som dock har 2 matcher kvar att spela. Trea i serien är Enköping och fyra är Åker/Strängnäs. Dock har man en match mer spelad än Nyköping, som ligger precis bakom på 5:e plats. Vinner Nyköping den matchen är man alltså 2 poäng före Åker/Strängnäs. Det är dock dessa 2 som kommer göra upp om den sista platsen, för bakom är Hudiksvall för långt efter, 6 poäng efter Nyköping.

I Allettan Södra är det faktiskt jämnare än jag trodde att det skulle vara. Vita hästen har 28 poäng, Kallinge har 26 och Olofström har 25. Dessa 3 är klara för playoff. Sedan har Mariestad, något överraskande, 20 poäng. Bakom jagar Vimmerby på 18 poäng och en betydligt bättre målskillnad. Så, det är med andra ord seger för Mariestad som gäller i sista omgången. Då är det klart.

Jämför man det här med vad jag trodde på förhand, innan Allettorna drog igång, så är det ändå ganska bra tippat.

Jag gissade att Björklöven och Sundsvall skulle dominera i Allettan Norra. Det har man också gjort. Sedan tippade jag Piteå och Kiruna vidare till playoff. Piteå är klara och tar sig Kiruna förbi Östersund i sista omgången har jag tippat 4/4 rätt där.

I Mellan trodde jag att det skulle stå mellan Nyköping, Visby, Åker/Strängnäs, Huddinge och Enköping. Ett av dessa skulle missa och jag trodde det var Åker/Strängnäs. I nuläget är Huddinge, Visby och Enköping klara. Nyköping är just nu det lag som kommer att missa playoff, men tar man sig förbi ÅKer/Strängnäs i sista omgången, ja, då har jag 4/4 rätt även här.

I Södra trodde jag mycket riktigt att Vita hästen och Kallinge skulle slåss om segern. Jag satte en slant på att Kallinge skulle ta hem det hela, men just nu är det som sagt Hästen som har varit strået vassare, även om man inte alls har imponerat som man gjorde förra året.

De andra 2 platserna trodde jag skulle stå mellan Vimmerby, Olofström, Skövde och kanske också Kristianstad. Här är det alltså klart att jag inte kommer få 4/4 rätt, för Kristianstad är avsågat och just nu ser det också ut som att både Skövde och Vimmerby kommer att missa. Skövde är redan avsågade, så tar Vimmerby den sista platsen får jag 3/4 rätt, annars bara 2/4. Mariestad har imponerat stort. De trodde jag definitivt inte skulle vara med såhär långt.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0