Säsongen 12/13 inleddes med en komfortabel seger

Premiär av Hockeyallsvenskan 2012/13, premiär i Tegera arena, premiär inför knappt 4500 åskådare.

Nykomlingen Karlskrona, som har gjort en väldigt bra försäsong, stod för motståndet, men det var hemmalaget som kunde ta ledningen efter drygt 2 minuters spel. 1:a målet för säsongen gjordes av förra årets succe, Martin Janohls.

Målet kom i powerplay, en spelform som förra året såg väldigt hackig och tveksam ut. Nu lossnade det dock ordentligt, för trots att Karlskrona såg lite piggare ut under andra halvan av 1:a perioden höll Erik Hanses tätt och Leksand kunde istället göra både 2-0 och 3-0 i 2:a perioden, då genom Mark Hurtubise och Johan Ryno.

Ryno, som även skulle få göra ett mål till under matchen, fram till 4-0, varefter Karlskronas reducering, tillika 1:a Allsvenska mål, skulle komma knappt halvvägs in i sista perioden. Leksand replikerade dock snabbt, för bara sekunder senare passade Timo Leinonen, som stod i just Leksand och blev utkonkurerad av Joacim Eriksson för några säsonger sedan, fram till Pär Edblom, som enkelt kunde sätta 5-1 i öppen kasse och därmed också noteras för sin 1:a poäng i Leksandströjan.

5-1 blev också slutresultatet och en tämligen komfortabel seger i säsongens 1:a match och det känns oerhört skönt att serien äntligen är igång igen måste jag säga!

I övriga matcher gick det såhär:
Karlskoga - Asplöven 4-0
Oskarshamn - Troja 0-2
Västerås - Tingsryd 5-1
Mora - Södertälje 5-3
Örebro - Malmö 0-1

Ganska väntade resultat känner jag, även om man egentligen inte kan säga så när detta var 1:a omgången av årets serie. Lite överraskande är det dock att Malmö tar 3 pinnar i Örebro och dessutom nollar hemmalaget. Mycket starkt jobbat! Starkt också av Mora, som vände underläge 0-1 till ledning med 2-1 och sedan också drygade ut den ledningen mot SSK.

Trojjas seger satt långt inne, men kom ändå till slut och ja, jag står fast vid mitt tips, jag tror de blir att räkna med till Playoff sen senare i vår.

Djurgården - Almtuna spelas imorgon, men allt annat än en Djurgårdsseger är en skräll där känner jag, även om en förlust i allra högsta grad är godtagbar, eftersom det är ny serie, nytt motstånd och till stora delar en ny trupp man har. Jag tror dock på seger där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0