Vi knyter ihop förra säsongen

Nu när juli går mot sitt slut och träningsmatchandet inte är längre bort än en ynka vecka, + några dagar, tänkte jag knyta ihop förra säsongen genom att gå igenom tabellen före kontra efter säsongen. Detta var något jag även tänkte göra förra året, men jag kom då aldrig till skott med det.

Här följer först hur jag innan säsongen drog igång tippade tabellen:

1, Malmö
2, Leksand
3, Rögle
4, Växjö
5, Bofors
6, Örebro
7, Almtuna
8, Mora
9, Oskarshamn
10, Tingsryd
11, Borås
12, Västerås
13, Troja
14, Sundsvall

Leksand hade börjat sin nysatsning och hade ett betydligt yngre och grönare lag än tidigare år. Man stod inte som seriefavoriter, vilket man hade gjort de föregående åren, utan det var Malmö som fick axla den rollen, med nyförvärv som Jesper Matsson och Mikael "Sälen" Wahlberg.

Växjö och Örebro trodde jag skulle bli giftiga, särskilt de förstnämnda och jag trodde även att Bofors skulle kunna upprepa sin prestation från säsongen innan, då jag hade tippat dem som jumbo, men då de överraskade alla och övertygade hela säsongen, vilket slutligen räckte till en plats i Playoff.

Mora trodde jag skulle missa Playoff och Västerås tippade jag skulle få en ännu tyngre och jobbigare säsong än säsongen innan, då man också missade Playoff. Jag trodde att samma sak skulle ske denna säsongen.

Den slutgiltiga tabellen av Hockeyallsvenskan 10/11 skrevs enligt följande:

1, Växjö 107p +63
2, Rögle 98p +39
3, Örebro 97p +41
4, Leksand 90p +27
5, Västerås 89p +31
6, Almtuna 86p +12
7, Mora 84p +5
8, Malmö 80p +9
9, Oskarshamn 78p -9
10, Bofors 68p -13
11, Borås 66p -17
12, Sundsvall 50p -61
13, Troja 50p -67
14, Tingsryd 49p -60

Vi kan alltså först konstatera att Växjö verkligen blev giftiga. Inte bara giftiga, man övertygade ordentligt och, som alla vet vid det här laget, räckte det ända till en Elitserieplats. Vem hade trott det när säsongen drog igång?

Även det andra laget jag tippade skulle bli giftiga, Örebro, blev det. Dock ännu mer än jag först trodde. Jag tippade de som 6:a, men ända till den allra sista omgången hade man andraplatsen i serien. Rögle gjorde dock en jätteavslutning av serien, efter att under hösten varit lite trögstartade, och susade förbi även Örebro och gav mig därmed ännu ett fel i min tabelltippning.

Västerås hade jag gruvligt fel om innan säsongen. Man fick inte alls en lika jobbig säsong som året innan och lyckades t.o.m. ta sig till Playoff. Ja, man var faktiskt bara 1 poäng ifrån att ta fjärdeplatsen från Leksand.

Var Växjö, Örebro och Västerås 3 positiva överraskningar, för att inte förglömma Sundsvall, som trots sitt sena besked om att över huvud taget få spela i Allsvenskan, efter att Björklöven degraderats, gjorde en grym avslutning av serien och undvek kvalspel neråt. Detta efter att man vänt 3-1 till 3-4 i Mora under sista perioden i sista omgången. Målskillnaden var något bättre än Trojas, som trots sin kämparinsats där man slog Malmö med 6-4, fick kvala neråt, tillsammans med nykomlingen Tingsryd, som i slutändan inte räckte till och var mycket nära att åka ur Allsvenskan, till förmån för Karlskrona. Man kunde dock lika gärna ha klarat sig kvar i serien utan att få kvala. 1 ynka poäng till så hade man klarat det och förpassat Sundsvall till den positionen istället.

Det var dock inte dessa lag jag tänkte ta upp som 3 floppar. Mitt eget Leksand, Malmö och Bofors får nog ändå klassas som de 3 flopparna, även om jag personligen inte tycker att Leksands säsong var så katastrofal. Visst, man missade kvalserien, vilket säkerligen var en missräkning, men man hade själva gått ut och sagt, innan serien drog igång, att det var ett mer långsiktigt bygge, att det kanske inte var denna säsongen man skulle gå upp. Självklart kändes det surt och bittert när man där efter näst sista omgången, nere i Uppsala, insåg att säsongen var över, efter att Västerås plockat målvakten i Mora, vilket ledde till segermålet för moringarna i den matchen, men det var ändå inte den där riktigt tunga besvikelsen och tomheten som hade infunnit sig under tidigare säsonger.

Malmö måste nog dock vara säsongens stora flopp. Man var tippade som seriefavoriter innan säsongen drog igång, men man lyckades inte alls få ihop laget till ett lag, Jesper Matsson levererade inte och fick t.o.m. lämna klubben under säsongen, och Sälen var inte heller han på topp. Man missade Playoff och fiaskot var ett faktum.

Hur tabellen tippas säsongen 11/12 kommer i ett senare inlägg, troligen i samband med augustis månadsranking. Håll till godo tills dess!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0