Tabell - Allsvenskan

Såhär i juletider, med tillhörande miniuppehåll, tänkte jag lite snabbt dra ur tabelläget ser ut i nuläget, efter 32 spelade matcher, förutom Södertälje och Borås, som har en match mindre spelat med 31. Tabellen ser i dagsläget ut såhär:

1, Örebro 75p +47
2, Bofors 70p +32
3, Västerås 60p +33
4, Leksand 59p +23
5, Rögle 52p +11
6, Oskarshamn 51p 0
7, Malmö 49p +4
8, Södertälje 43p -14
9, Mora 42p +5
10, Troja 41p -15
11, Tingsryd 39p -28
12, Almtuna 31p -29
13, Sundsvall 31p -37
14, Borås 26p -32

Vi kan alltså konstatera att Örebro och Bofors ligger i en klass för sig. Bofors, som kommer att byta namn, till BIK Karlskoga. Än så länge heter man dock Bofors, och man har ett gyllene läge att, efter 1 säsong med playoffspel och 1 lite mindre bra säsong förra året, nu äntligen ta steget upp i kvalserien till våren. Man har 11 poäng ner till Leksand på 4:e plats och det tappar man knappast under de 20 matcher som återstår. Med andra ord ser läget ännu bättre ut för Örebro, som är hela 16 poäng före Leksand. Vi kan nog så gott som slå fast att det blir KS till våren för båda dessa, om inget radikalt händer.

Desto mer strid är det om den sista direktplatsen. Västerås, som inledde serien som Örebro har fortsatt den, d.v.s. bara ångat på, har nu tappat litegrann efterhand och krigar nu tillsammans med i 1:a hand Leksand, men även med Rögle, om den där sista direktplatsen. Rögle, som öppnade säsongen väldigt, väldigt knackigt, men som nu på senare tid har seglat upp genom tabellen och gått förbi både Malmö och Oskarshamn med hästlängder. Tror man mycket väl kan blanda sig i den där striden på allvar snart, även om man just i detta nu har 8 poäng upp till Västerås, 7 till Leksand.

Knackigt inledde SSK och har så också fortsatt. Fjolårets Elitserielag är just nu inte ens på playoffplats. Man är 6 poäng därifrån i nuläget. Det är 6 poäng från säsongens stora flopp, såhär långt, Malmö. Malmö, som på pappret har det i särklass bästa laget i serien med spelare som Linus Klasen, Daniel Josefsson, Alexander Barta, Ivan Siernic, Tim Heed och med Pontus Sjögren ocg Hannu Toivonen i mål, den sistnämnda en målvakt som Växjö var ute efter, men som Malmö lade ett kanonbud på, så att Växjö fick nöja sig med Martin Gerber, något jag inte tror man ångrar idag. Malmö har dock inte alls fått ihop detta laget med alla stjärnor och man ligger just nu 26! poäng från serieledningen, där jag, innan säsongen drog igång, trodde att de skulle befinna sig. Man är dessutom 11 poäng från direktplats. Man får säkerligen med andra ord rikta in sig på playoff till våren, om man ens klarar det. För bakom jagar både SSK, Mora, Troja och Tingsryd. SSK, med en match mindre spelad, kan vara 3 poäng bakom just Malmö om man vinner den matchen. Sedan är Mora ytterligare 4 poäng bakom, Troja 1p efter Mora och Tingsryd, som hade det förtvivlat svårt på bortais i början av säsongen, 2 poäng bakom Troja. Alla dessa är i högsta grad inblandade i striden kring playoffplatserna.

Efter Tingsryd har vi Almtuna. Almtuna, som de senaste säsongerna har överraskat de flesta, med att först nå hela vägen till kvalserien säsongen 2009/10, där man faktiskt också var med och fightades om den sista Elitserieplatsen in i sista omgången, då med Rögle, Leksand och AIK, vilken AIK som bekant tog hand om, med minsta möjliga marginal. Förra året blev det playoff för Uppsalagänget, men i år får man inrikta sig på att ens klara sig undan kval neråt. För bakom jagar Sundsvall och Borås, där särskilt de förstnämnda, som de flesta tippade sist i tabellen, i år igen, har ett ganska rejält övertag på Almtuna, efter att på senaste visat upp ganska bra form. Nu ligger man på samma poäng och jag tror som sagt bara det är en tidsfråga innan Sundsvall är förbi Almtuna. Det och mycket annat kommer vi att få reda på efter jul, när matchandet drar igång den 27:e.

Kommentarer
Postat av: louise

Hej du!

Hittade till din hockeyblogg, så bestämde mig för att kommentera här, känns som jag kanske får snabbare svar här. :-)



Jag kommer försöka starta upp bloggen igen, men självklart kan du adda mig på facebook eller höra av dig till min mejl (eller båda) om du vill hålla kontakten utanför bloggarna. :) Louise Wizy Åberg heter jag hursomhest på facebook. Leta efter Wizy så hittar du mig nog! ;)



Vad glad jag blir när jag läser att du hittat kärleken i din vän! Gratulerar! :) Även jag har inlett ett förhållande.



Kram! :)



/Louise

www.wizy.blogg.se/

2011-12-31 @ 19:03:58
URL: http://wizy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0