Välkommen till Dalarnas stolthet!

Nu när hockeysäsongen drar igång, faktiskt redan nu ikväll, just i detta nu, med Malmö - Oskarshamn, där Oskarshamn just nu faktiskt leder med 1-2, och Rögle - Borås, där det står 4-4, tänkte jag göra slag i saken och förverkliga det jag har funderat på en längre period, nämligen att skapa en ren hockeyblogg.

Här kommer ni i princip bara att kunna läsa om hockey, hockey och åter hockey. Speciellt med Leksands IF som frontfigur, men även allmänt om hockey och Elitserien/Div. 1/NHL, men i synnerhet kommer det handla om Hockeyallsvenskan.

Hockeyallsvenskan som i år blir oerhört jämn och svårtippad. En sak kan vi nog vara överens om i alla fall, Leksand står inte som solklara seriefavoriter i år. Det är ett helt nytt lag, en helt ny satsning som lika gärna kan bära som brista. Istället för att satsa på dyra proffsspelare som t.ex. Pelle Prestberg, Peter Nordström, Thomas Rodin, Ric Jackman, Roman Vopat, Tommi Pettinen, Ed Belfour m.fl. som har burit klubbens blåvita tröja under de senaste säsongerna har man nu satsat betydligt mer ungdomligt och långsiktigt. Majoriteten av alla värvningar har signats för 2+1 år och killar som Viktor Rask, Patrik Norén, Jon Knuts och Erik Hanses har fått chansen i A-laget efter J-SM-guldet i våras när man slog Brynäs med 4-3 i finalen i Globen. Dessa killar har inte alls varit rädda för att ta för sig under försäsongen. Hanses har faktiskt t.o.m. varit bättre än Patric Galbrait i vissa matcher. Kanske blir det samma sak i år igen? Den från början uttalade andrakeepern kommer in och dominerar, precis som Jocke Eriksson gjorde förra säsongen. Jocke som, tyvärr med Leksandsögon sett, lämnade klubben och gick till Skellefteå i våras. Skellefteå som jag tror kommer bli riktigt farliga i år. HV känns starka, som vanligt, Färjestad blir tunga i år, med Rickard Valin i spetsen. Djurgården och Skellefteå har vi som outsiders där. LHC kommer troligen vara med och slåss i toppen, men under försäsongen har det sett knackigt ut.

Återigen till Allsvenskan.
Tabellen blir som sagt oerhört svårtippad i år, men här har jag försökt mig på en tabelltippning i alla fall. Det återstår att se hur många rätt jag får i år. Förra säsongen var det 3, Leksand och AIK 1:a och 2:a och Sundsvall på 13:e plats.
Malmö tippade jag som 3:a förra säsongen, men de slutade något längre ner än tippat, 5:a. I år tror jag de blir väldigt giftiga. Man har värvat hem både Jesper Matsson och Mikael "Sälen" Wahlberg. 2 mycket tunga värvningar och Mackan Svensson i målet lär knappast bli sämre. Det ända som kan oroa är backsidan. Klaffar det där blir man oerhört farliga. Falerar det där kan det bli allt annat än roligt för Skåningarna i år.
Det återstår att se. 1:a matchen spelas som sagt ikväll, med start om knappt 1h. Jag återkommer imorgon, då främst med fokus på Daladerbyt, Leksand - Mora, i Tegera arena.

Jag hälsar er ännu en gång varmt välkomna till min exklusiva hockeyblogg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0